Cara Cegah Bibir Kering Dan Tumit Pecah Semasa Umrah Atau Haji

/ September 19, 2017
Assalamualaikum wbt.

Hari ini, genap 10 hari menyambut kepulangan ibu dan bapa mertua daripada menunaikan Haji. Alhamdulillah mereka sihat-sihat saja. Batuk dan demam tu normallah dengan cuaca yang panas dan kering di sana.

Seronok dengar cerita-cerita mereka. Dalam diam saya menyimpan hajat untuk menunaikan Haji dalam usia muda. Sementara badan masih kuat dan belum tertimpa penyakit-penyakit tenat. Dalam masa yang sama, ada perasaan takut juga. Ya, lah..menunaikan Haji ni kan ibadah yang boleh menghapus dosa.

Pengedar shaklee balok kuantan

Nak hapuskan dosa, nak Allah terima taubat kita, kita akan diuji terlebih dahulu. Saya takut nak menghadapi ujian apakah yang bakal Allah beri kepada saya. Semoga Allah berikan kekuatan kepada kita untuk menghadapi apa saja ujianNya semasa kita hidup ini.

Dalam banyak-banyak cerita tu, yang paling menggembiarakan hati saya ialah, mak mertua saya tidak mengalami bibir kering dan tumit pecah walau sedikitpun di sana.

Lagi seronoknya apabila teman sebilik mak yang puji dan tegur beliau. Makcik kata, ni sebab mak makan Shaklee la ni. (Shaklee hanya asbab, of coz Allah yang izinkan).

Ye, mak mertua saya memang pengamal setia Shaklee. Mak mertua tak makan banyak pun. Cuma tiga jenis ini yang emak sangat konsisten sejak lama dulu.

Pengedar shaklee Balok Kuantan

Ostematrix Shaklee adalah pil kalsium yang lengkap dengan magnesium, vitamin D serta beberapa mineral penting yang amat baik untuk kesihatan urat saraf dan tulang. Ia juga membantu menguatkan dan memelihara kesihatan otot kita.


pengedar shaklee Balok Kuantan
Lecithin Shaklee daripada ekstrak minyak kacang soya yang sangat bagus untuk kulit, bertindak sebagai pelembap, pemecah lemak yang baik, membantu penurunan berat badan dan bagus untuk otak dan ingatan juga.

Pengedar Shaklee Balok Kuantan
Alfalfa Complex pula adalah herba yang bertindak sebagai pelawas, mencegah sembelit, membekal nutrisi dan tenaga serta sebagai agen detoks.

Satu lagi produk yang sangat saya syorkan ialah krim Herbal Blend ni. 
pengedar shaklee balok kuantan
Krim kegemaran kami sekeluarga yang sangat selamat dan bebas daripada bahan kimia berbahaya seperti steroid dan paraben. Krim ni bagus untuk hilangkan kegatalan, ruam, bengkak, serta boleh sapu pada kulit yang kering dan pecah sebagai losyen harian yang melembapkan kulit.

Mengerjakan ibadah umrah atau Haji bukanlah sesuatu yang mudah. Kena bersedia dari segi mental dan fizikal. Kena sihat tubuh badan sebab banyak tenaga nak guna, banyak nak berjalan dan sebagainya. Saya berpesan kepada diri sendiri juga. 

Persiapkan diri sebaik-baiknya, serta banyakkan berdoa agar Allah mempermudah urusan ibadah kita. Amiin insyaAllah.

Jika berminat nak dapat vitamin di atas, atau mana-mana vitamin yang bagus untuk mengekalkan kesihatan, boleh hubungi saya,


012-9645614

Klik untuk order online:


Atau dapatkan diskaun hingga 25% dengan menjadi ahli.




Assalamualaikum wbt.

Hari ini, genap 10 hari menyambut kepulangan ibu dan bapa mertua daripada menunaikan Haji. Alhamdulillah mereka sihat-sihat saja. Batuk dan demam tu normallah dengan cuaca yang panas dan kering di sana.

Seronok dengar cerita-cerita mereka. Dalam diam saya menyimpan hajat untuk menunaikan Haji dalam usia muda. Sementara badan masih kuat dan belum tertimpa penyakit-penyakit tenat. Dalam masa yang sama, ada perasaan takut juga. Ya, lah..menunaikan Haji ni kan ibadah yang boleh menghapus dosa.

Pengedar shaklee balok kuantan

Nak hapuskan dosa, nak Allah terima taubat kita, kita akan diuji terlebih dahulu. Saya takut nak menghadapi ujian apakah yang bakal Allah beri kepada saya. Semoga Allah berikan kekuatan kepada kita untuk menghadapi apa saja ujianNya semasa kita hidup ini.

Dalam banyak-banyak cerita tu, yang paling menggembiarakan hati saya ialah, mak mertua saya tidak mengalami bibir kering dan tumit pecah walau sedikitpun di sana.

Lagi seronoknya apabila teman sebilik mak yang puji dan tegur beliau. Makcik kata, ni sebab mak makan Shaklee la ni. (Shaklee hanya asbab, of coz Allah yang izinkan).

Ye, mak mertua saya memang pengamal setia Shaklee. Mak mertua tak makan banyak pun. Cuma tiga jenis ini yang emak sangat konsisten sejak lama dulu.

Pengedar shaklee Balok Kuantan

Ostematrix Shaklee adalah pil kalsium yang lengkap dengan magnesium, vitamin D serta beberapa mineral penting yang amat baik untuk kesihatan urat saraf dan tulang. Ia juga membantu menguatkan dan memelihara kesihatan otot kita.


pengedar shaklee Balok Kuantan
Lecithin Shaklee daripada ekstrak minyak kacang soya yang sangat bagus untuk kulit, bertindak sebagai pelembap, pemecah lemak yang baik, membantu penurunan berat badan dan bagus untuk otak dan ingatan juga.

Pengedar Shaklee Balok Kuantan
Alfalfa Complex pula adalah herba yang bertindak sebagai pelawas, mencegah sembelit, membekal nutrisi dan tenaga serta sebagai agen detoks.

Satu lagi produk yang sangat saya syorkan ialah krim Herbal Blend ni. 
pengedar shaklee balok kuantan
Krim kegemaran kami sekeluarga yang sangat selamat dan bebas daripada bahan kimia berbahaya seperti steroid dan paraben. Krim ni bagus untuk hilangkan kegatalan, ruam, bengkak, serta boleh sapu pada kulit yang kering dan pecah sebagai losyen harian yang melembapkan kulit.

Mengerjakan ibadah umrah atau Haji bukanlah sesuatu yang mudah. Kena bersedia dari segi mental dan fizikal. Kena sihat tubuh badan sebab banyak tenaga nak guna, banyak nak berjalan dan sebagainya. Saya berpesan kepada diri sendiri juga. 

Persiapkan diri sebaik-baiknya, serta banyakkan berdoa agar Allah mempermudah urusan ibadah kita. Amiin insyaAllah.

Jika berminat nak dapat vitamin di atas, atau mana-mana vitamin yang bagus untuk mengekalkan kesihatan, boleh hubungi saya,


012-9645614

Klik untuk order online:


Atau dapatkan diskaun hingga 25% dengan menjadi ahli.




Continue Reading
"Wahh cantiknya kulit awak, licin gebu je. Jerawat pun takde. Awak pakai apa ni?''

Kembang hati dengar pujian melantun-lantun begitu kan. Mulalah rasa nak tengok cermin je. Confident level pun meningkat mendadak gitu.

Kulit cantik, mulus, gebu memang dambaan para wanita. Usahkan wanita, lelaki pun sama juga.

pengedar shaklee kuantan

Tapi masalah utama kita orang Malaysia dengan cuaca panas, di tambah lagi dengan udara yang kotor dan tercemar, stress yang memburukkan keadaan serta pemakanan yang tidak dijaga, menyebabkan kulit kita mudah mengalami:
  • jerawat
  • jeragat
  • kekeringan
  • tona kulit tak sekata
  • kesan parut yang susah nak hilang
  • kulit yang kasar
  • blackhead dan whitehead
  • pori besar
  • garis halus dan kedutan yang ketara
  • kulit berminyak dan melekit
Semua masalah kulit ni menyebabkan kita rasa tak selesa, kurang keyakinan nak berhadapan dengan orang, dan terpaksalah kita pakai make-up tebal-tebal untuk menutup cela pada wajah. 

Set Radiant 4 Hilangkan Kulit Kering Kusam Dan Berkedut Secara Semulajadi


Bagaimana Set Radiant 4 ini mencantikkan kulit?

1. ESP
  • sumber protein yang berfungsi untuk membina sel kulit baru dan lebih sihat
  • melembapkan kulit
  • mengurangkan kedutan
  • mengembalikan radian kulit dan kepejalannya
  • mengimbangi hormon semulajadi
  • meransang pengeluaran kolagen semulajadi
  • mencerahkan kulit
  • melembapkan kulit
  • memusnahkan radikal bebas yang merosakkan sel
  • menguatkan imun untuk melawan bakteria penyebab jerawat
  • mengimbangi hormon semulajadi
  • mengurangkan jeragat
  • melembapkan kulit kasar dan kering
  • menghilangkan radang kulit
  • menyamakan tona kulit
  • melembut dan melembapkan kulit
  • mengurangkan kedutan dan garis halus
  • menganjalkan kulit
  • mengecilkan liang pori
  • mengurangkan pigmentasi dan jeragat
  • meningkatkan keserian wajah
Set Radiant 4 ni memang igauan wanita terutama pengguna setia produk Shaklee kerana mereka dah rasa kesan superb hasil mengamalkan produk ini. 

Testimoni #1

pengedar shaklee kuantan

Testimoni #2

pengedar shaklee kuantan


Testimoni #3

pengedar shaklee kuantan

Testimoni #4

pengedar shaklee kuantan

Testimoni #5


pengedar shaklee kuantan

Dengan set ini, anda akan mengalami pengalaman yang yang sangat mengujakan!

- kulit lebih sihat, cerah dan berseri

- badan lebih sihat bertenaga

- kurang diserang penyakit

- jerawat dan parut jerawat akan pudar

- kesan jeragat akan menipis dan hilang

- keyakinan diri meningkat

- kelihatan awet muda

- garis halus dan kedutan menipis

dan banyak lagi kesan yang best akan dapat dirasai!

Set ini berharga RM845.50 untuk penggunaan 1-4 bulan.

Sekiranya berminat mendapatkan Set Radiant 4 ini, boleh hubungi saya:


012-9645614

Shaklee Malaysia ID: 868994

Untuk beli secara online, klik:



Atau dapatkan penjimatan hingga 25% dengan menjadi ahli.

Assalamualaikum wbt.

"Dulu saya fikir ibu mengandung je akan mengalami kekurangan darah atau hemoglobin (Hb) rendah. Rupanya orang lelaki dewasa macam saya pun boleh kena."

Mungkin ramai yang berfikir seperti ini. Hakikatnya, kekurangan darah boleh berlaku kepada sesiapa sahaja.

Kekurangan darah ni bahaya juga. Apabila kurang darah, kita akan turut mengalami kekurangan hemoglobin. Hemoglobin pun sangat penting untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan kita dari hujung rambut sampai hujung kaki.


Sebab tu apabila seseorang mengalami kekurangan darah yang kronik, pemindahan darah perlu dilakukan untuk tampung kekurangan itu.

Paras hemoglobin normal bagi lelaki dewasa ialah 14-18 g/dl, dan bagi wanita dewasa ialah 12-14 g/dl.

Jika mengalami kekurangan darah, kita akan rasa:

  • pening kepala
  • tidak bertenaga serta lemah
  • nafas pendek
  • sakit kepala
  • kepala berpusing
  • kulit yang pucat
  • kuku tidak sihat
  • degupan jantung yang laju
  • selera makan menurun
Ada banyak punca kenapa kita kurang darah antaranya mungkin mengalami anemia, ada penyakit tertentu seperti anemia, kanser dan talassemia, pengambilan ubat-ubatan, gangguan penyerapan nutrisi, gastrik, atau juga mungkin disebabkan kehilangan darah yang banyak seperti luka kemalangan, haid atau pendarahan dalaman. 

Jika ada mengalami simptom di atas, atau mengesyaki sesuatu yang tidak kena, silalah berjumpa dengan doktor untuk buat pemeriksaan.

7 Cara Tambah Darah Dengan Cepat Melalui Pemakanan

Ada makanan yang amat membantu menambah kuantiti sel darah merah dan hemoglobin, bergantung juga kepada jenis kekurangan darah yang kita alami. 

Makanan ini perlulah diamalkan secara konsisten kerana ia bukanlah ubat yang merawat penyakit.

#1. Makanan kaya zat besi

Doktor biasanya akan memberi pil zat besi namun pada sesetengah orang, ia boleh menyebabkan sembelit. 

Kita boleh amalkan makanan berikut sebagai sumber zat besi harian.
  • hati ayam atau lembu
  • daging merah
  • udang
  • tofu
  • sayuran hijau seperti bayam, brokoli, bokchoy (sawi pendek), kacang peas
  • kacang almond
  • kurma
  • bijirin
  • tiram, kerang
  • asparagus
#2. Makanan tinggi vitamin C

Jika kekurangan darah adalah disebabkan kekurangan vitamin C, maka banyakkanlah makan makanan yang tinggi vitamin C. Zat besi tidak boleh diserap dengan sempurna jika kita tak cukup vitamin C.

Antara makanan kaya vitamin C ialah:
  • buah betik
  • oren
  • lemon 
  • strawberi
  • brokoli
  • anggur
  • tomato
  • bayam
Suplemen vitamin C semulajadi juga boleh diamalkan.

#3. Makan asid folik

Asid folik ialah sejenis vitamin B. Kekurangannya juga boleh menyebabkan bacaan hemoglobin menurun kerana ia diperlukan untuk membina sel darah merah.

Antara sumber asid folik ialah:
  • sayur berdaun hijau
  • nasi
  • bijirin
  • sayur seperti taugeh
  • kekacang
  • germa gandum
  • pisang
  • brokoli
Boleh juga ambil suplemen asid folik tambahan.

#4. Epal hijau

Sehari sebiji epal dapat membantu mengekalkan paras hemoglobin sihat. Epal kaya dengan zat besi juga vitamin lain yang badan kita perlukan untuk hasilkan darah. 

Caranya, makan sebiji epal hijau setiap hari bersama kulitnya. Tapi kulit epal mengandungi lilin (wax), basuh dulu bersih-bersih sebelum makan.

Boleh juga buat jus epal, campur bersama lemon dan sedikit halia.

#5. Buah delima

Buah delima sangat kaya dengan protein, karbohidrat, zat besi, kalsium dan serat yang membantu meningkatkan hemoglobin dalam darah dan melancarkan peredaran darah. 

Boleh dimakan begitu saja atau juga jadikan jus; minum setiap hari. 

#6. Berhenti mengambil iron-blocker!

Ini yang ramai daripada kita susahhhh sangat nak buat. Jika kita mengalami hemoglobin rendah, berhentilah mengambil minuman atau makanan yang boleh menghalang penyerapan zat besi.

Antara minuman dan makanan yang perlu dielakkan ialah:
  • kopi
  • teh
  • cola
  • ubat antacid
  • mengambil kasium pada masa yang sama mengambil zat besi
#7. Bersenam dengan kerap

Senaman membantu dengan cara apabila kita bersenam, badan akan menghasilkan lebih hemoglobin untuk memenuhi keperluan oksigen yang digunakan.

Kekurangan darah menyebabkan kita berasa sangat tak selesa. Selalu pening dan berpusing malah sesetengah orang boleh pitam tiba-tiba. 


Selain dapatkan rawatan, menjaga pemakanan, mengambil makanan tambahan juga amat membantu mengurangkan gejala kekurangan darah. 

Antara suplemen semulajadi yang amat membantu ialah Set Tambah Darah Shaklee ini.


Keistimewaan set ini ialah:

1. Lengkap dengan sumber protein, karbohidrat, dan vitamin semulajadi kerana ia berasaskan tumbuhan untuk membina sel darah merah.

2. Protein diperlukan dalam membina sel darah merah dan hemoglobin.

3. Vitalea with iron Formula membekalkan zat besi serta mineral diperlukan untuk membina sel darah merah.

4. B complex yang lengkap dengan asid folik untuk membantu penyerapan vitamin lain dan zat besi.

5. Vitamin C yang penting untuk penyerapan zat besi. 

Set ini berharga RM421.85 penggunaan 2-6 bulan.

Sekiranya berminat mendapatkan set ini, boleh hubungi saya:


012-9645614

Beli secara online  KLIK

atau nikmati diskaun hingga 15% dengan menjadi ahli.

Cuti sekolah dah bermula!

Anak-anak memang seronok. Boleh nampak keseronokkannya bila diorang boleh bangun awal pagi tanpa drama, boleh mandi tanpa di suruh, dan memakai baju cantik-cantik seolah memberi hint, 'jom la kita jalan mama'.

Tapi, abah awak kan kerja. Marilah kita duduk dirumah je sambil buat apa-apa yang patut.

Dan...hari pertama cuti bermula, mama hampir bertukar warna hijau dengan macam-macam perangai tiga hero ni. Kemuncaknya, bila nak keluar berjalan petang tu, mama dapati lipstik mama yang baru je beli dah patah kena tonyoh dengan anak jantan. Meletop teruslah mama.


Memang hari pertama tu mama banyak mengurut dada sambil mulut pot pet pot pet pot pet pot pet pot pet sekejap kuat, sekejap perlahan. Rasanya kalau ada mesin cek tekanan darah, kompem asyik meninggi je. huhuhu

Mujur abah diorang balik kerja petang tu dan ajak keluar. Release juga stress mama. Sedikit.

Kami ke kedai buku Popular petang tu. Tujuannya nak cari buku yang kawan mama mintak tolong beli.

Sambil pusing-pusing, mengintai buku-buku yang ada, mata tertancap pada sebuah buku bertajuk 'Why So Serious, Parents?'.

Mama pun ambil buku tu, kelebet-depan belakang. Elok pulak sampai dekat part dia tulis (lebih 
kurang), 'Mama baru kemas rumah, mop lantai tiba-tiba anak tumpahkan air. Mama pun marah bla bla bla...'. 

Terus sentap mama shorang shorang kat situ 😂.
Dia tulis lagi, why so serious, semua benda kita nak marah. Okey masa ni mama terus teringat lipstik yang patah sebelum keluar rumah tadi 😁.

Tak cukup dengan tu mama di tegur Tuhan, malamnya bermimpi pula mama yang kena bebel. Tak ingat siapa yang bebel, tapi pedihnya menusuk kalbu.
Siap keluar sekali pengajaran, kalau kita tak suka kena marah, kena bebel, anak pun begitu juga. Mimpi apakah ini? Huhu.

Sejujurnya, memang mama berfikir mengenai anak-anak ni. Kita stress kenapa diorang susah nak dengar cakap. Kita cakap A, dia buat B. 

Sebenarnya kemahuan anak tak seiring dengan kemahuan kita. Cara berfikir kita pun tak sama. Sebagai mak, patutlah kita lebih memahami keperluan dan keinginan anak kecil kita. Tapi mungkin kita terlalu serious dan terlalu mahukan kesempurnaan.

Kasihan anak bila di paksa-paksa.

Cuti sekolah berbaki seminggu lagi.
Semoga hari ni dan seterusnya, mama lebih tenang, cool, rileks, tak serious. Tarik nafasssss, hembus!

Pada ibu yang nak dapatkan buku ni, bolehlah ke kedai buku berhampiran anda.


Why So Serious, Mama?

by on Ogos 28, 2017
Cuti sekolah dah bermula! Anak-anak memang seronok. Boleh nampak keseronokkannya bila diorang boleh bangun awal pagi tanpa drama, boleh ma...
Satu perkara yang sering memeningkan kepala ibu-ibu nak bersalin ni ialah, senarai barang yang nak di beli. Apa yang dah ada, apa yang belum. Lagi-lagi anak pertama. Sembilan bulan stress memikir ni hihihi.

Para suami tolong bantu ye.

Sini saya dah buat senarai yang di perlukan mengikut keperluan. Harapnya sedikit sebanyak dapat membantu ibu ayah semua.


Barang seperti pakaian tu, jangan beli terlalu banyak sangat. Mungkin cukup untuk seminggu atau dua minggu pakai je dulu. Nanti boleh beli lain. Baby akan cepat besar. Kalau nak beli banyak pun, beli juga beberapa helai yang bersaiz besar sikit.


Jangan lupa untuk booking tukang urut atau bidan (confinement lady) yang tahu dan ajar kita mengenai amalan berpantang tradisional. Diorang ni boleh tahan laris juga.


Beg hospital ni, cukup untuk tidur semalam dua je. Jika ibu dan bayi takde masalah, biasanya semalaman je tidur hospital, lepas tu dah boleh balik. Macam saya dulu, tak sempat nak bermalam pun. Beranak jam 1 pagi, jam 3 petang dah boleh balik.

Set ni terpulang pada bajet dan keperluan ibu tu sendiri. Saya sendiri tak pernah beli pun. Akar kayu mak carikan, param dan pilis tak pernah buat. Dedaunan tu pun mak dan bidan yang cari. Tapi sekarang dah ada juga yang segera (siap pack untuk jual). Herba yang sapu di perut pun tukang urut yang sediakan.

Pemilihan batu tungku pula, ada orang suka batu sungai sebab lebih ringan. Tapi batu ni tak tahan lama panasnya. Ada orang suka tungku besi 3kg yang ada pemegang tu. Batu ni panasnya tahan lama dan hujung yang agak tajam tu boleh guna untuk 'cungkil' peranakan masa bertungku. Nanti bidan akan tunjukkan caranya.

Yang ini paling penting tapi sering di lupakan. Vitamin ni sangat banyak membantu kita ibu-ibu yang lepas bersalin ni. Antara fungsinya:

  1. Mencukupkan zat nutrisi yang terhad semasa berpantang
  2. Menambah tenaga
  3. Melancarkan peredaran darah dalam badan
  4. Menambah darah
  5. Membantu luka cepat sembuh
  6. Milk booster
  7. Menghilangkan sakit-sakit badan, sakit urat dan lenguh sendi
  8. Melancarkan pengeluaran darah nifas

Di samping kita mengambil makanan yang berkhasiat, mendapat rehat yang cukup, stress kurang, serta cukup zat nutrisi daripada suplemen, insyaAllah badan akan kembali sihat cergas dalam masa singkat.

Harap checklist ini sedikit sebanyak membantu ibu yang nak bersalin tak lama lagi dan semoga semuanya dipermudahkan. Amiinn.


012-9645614

Shaklee Malaysia
ID: 868994

Selepas bersalin, antara hobi saya ialah membelek-belek buku pink untuk tengok maklumat yang doktor catit di belakang buku.

Setiap kali terpandang bahagian skor Apgar tu, hati mesti tertanya-tanya, benda apa skor Apgar ni? Bunyi dekat macam agar-agar. Adakah jumlah cecair yang keluar sekali dengan baby? Saya meneka-neka sendiri.

Eh, sebagai ibu, mestilah saya nak tahu segala benda mengenai anak saya. Ibu lain pun begitu. Ye kan?

Hinggalah pada suatu hari, saya baca buku mengenai kesihatan bayi, berjumlah saya dengan maksud skor Apgar tu.


Skor Apgar ni asalnya diilhamkan oleh seorang pakar paediatrik Amerika, Dr. Virginia Apgar. Tujuannya ialah beliau nak ada satu standard untuk kenalpasti serta memantau keadaan bayi kita lepas lahir.

Keluar je bayi daripada perut kita, doktor akan cek dan berikan skor tertentu dalam tempoh 1 minit hingga 5 minit untuk mengesan kalau-kalau ada kelainan pada bayi kita.

Ada 5 elemen yang akan di periksa iaitu:

  • pernafasan (breathing)
  • kadar denyutan jantung (heart rate)
  • warna kulit
  • pergerakan otot (muscle tone)
  • refleks
Setiap elemen tu akan diberi sama ada 0,1, atau 2 skor.

Maksimum skor pada seorang bayi ialah 10. Skor normal biasanya antara 7-10 manakala jika skor kurang daripada 5, bayi tersebut akan diberi bantuan oksigen untuk bantu pernafasannya.

Jadinya, bukan saja-saja doktor nak bagi markah. Ini semua ada kaitan dengan keupayaan bayi kita untuk bernafas dan mendapat bekalan oksigen mencukupi.

Bahaya taw bila oksigen tak cukup.

Jika bayi kita kekurangan oksigen, mereka akan susah nak bernafas, degupan jantung akan jadi rendah, manakala kulit bayi akan berwarna biru atau pucat.

Sekarang ibu dah tau kan?

Takpe, bukan kita yang susah-susah nak kena kira skor. Doktor yang buat semua. 

Buat ibu yang dah nak bersalin, semoga selamat hendaknya. Pada yang dah bersalin, saya ucapkan tahniah!

Jika mencari set bersalin Shaklee , boleh hubungi saya =)


012-9645614

Shaklee Malaysia

ID:868994

Sejak berjaya menyusukan anak-anak sehingga berusia dua tahun, ya saya menjadi seorang yang pro-breastfeeding. Saya fikir semua ibu memang mampu menyusukan bayi cuma perlukan sedikit usaha terutama di awal-awal kelahiran.

Namun begitu saya tidaklah pula memandang rendah terhadap ibu-ibu yang menyusukan anak dengan susu formula. Pasti ada sebab mereka berbuat begitu.

Saya ada kenalan, seorang jururawat. Baru-baru ini beliau bersalin anak pertama dan anaknya mendapat jaundis dan terpaksa bermalam di hospital. Walaupun anaknya telah diletak bawah 2 lampu, masih tiada tanda kuningnya akan turun.


Jururawat dan sister yang bertugas di wad tersebut memaksa beliau kerap menyusukan anaknya dengan susu ibu. Setelah puas berusaha tetapi susu seakan tidak mahu keluar.

Sister yang bertugas sempat memarahi beliau kerana menurutnya, takkan seorang jururawat tak boleh tunjuk contoh yang baik pada orang awam (berkenaan menyusukan anak dengan susu ibu di awal kelahiran).

Kenalan saya dah nak menangis. Sudahlah stress  kuning anak tak turun-turun, susu pula tak mahu keluar, tiba-tiba dimarahi pula oleh seorang sister. Mujur saja ada jururawat lain menenangkannya.

Setelah sister itu pulang, pada malam harinya, gigih kenalan saya itu bangun malam  setiap dua jam dan bancuhkan susu formula untuk anaknya. Alhamdulillah, kuningnya semakin turun.

Saya belajar sesuatu daripada cerita tersebut.

Pertama, memang ada keadaan di mana susu ibu tidak mahu keluar atau terlalu sedikit. Ibu baru bersalin, anak pertama pula tu dah tentulah sangat kekok nak susukan bayi. Alangkan ibu beranak ramai pun ada yang belum pandai susukan bayi selepas kelahiran.

Sewajarnya kita tetap bagi sokongan kepada ibu tersebut.

Kedua, nyawa bayi lebih penting. Ada keadaan di mana bayi mengalami dehidrasi kronik akibat tidak dapat minum. Ya, saya baca kisah benar ini dari blog seorang ibu malang. Anaknya meninggal dunia kerana tidak dapat minum! Beliau menyesal kerana tidak memberi setitik pun susu formula.

Baca kisahnya disini.

Ibu-ibu, usaha sungguh-sungguh untuk beri anak susu. Ransang pengeluaran susu dengan sebaiknya. Lakukan urutan, bersihkan puting yang tersumbat, jangan rasa tertekan dan tetap suakan payudara kepada bayi biar dia belajar menyusu.

Setelah habis semua ikhtiar, jika susu masih tak mahu keluar, barulah berikan susu formula, itu pun sekadar untuk mengenyangkannya sahaja.

Dehidrasi terutamanya kepada bayi baru lahir sangat bahaya. Sentiasa pantau keadaan bayi dan segera ke hospital jika ada tanda dehidrasi berlaku.

7 Tanda Bayi Mengalami Dehidrasi

#1. Menangis tidak berhenti

Tanda awal bahawa bayi anda lapar dan dia tidak mendapat susu secukupnya. Namun begitu, bukan semua tangisan bayi adalah tanda mereka lapar.

#2. Tiada atau kurang lampin basah

Bayi baru lahir secara normalnya akan mengotorkan sekurang-kurangnya 6 lampin setiap hari.

#3. Bayi lemah dan lesu

Akibat tidak dapat minum, bayi tidak ada tenaga dan seolah-olah penat. Bayi kemungkinan banyak tidur.

#4. Berat badan merosot

Adalah normal berat bayi menurun sedikit selepas beberapa hari kelahiran kerana berat air telah berkurang. Jika berat bayi menurun terus-menerus, segera beritahu jururawat.

#5. Bibir kering dan menangis tanpa air mata

Keadaan ini juga selalunya normal bagi bayi baru lahir.

#6. Mata tenggelam (sunken eyes)

Pernah tengok wajah orang yang sesat di hutan beberapa hari tak makan? Sangat kurus kan. Begitu juga dengan bayi yang mengalami dehidrasi kronik. Ubun-ubun bayi juga akan tenggelam dan tidak rata.

#7. Kulit berkedut

Tangan serta kaki juga berwarna pucat dan sejuk.

Memang ada keadaan dimana ibu tidak dapat mengeluarkan susu (mungkin fizikal ibu yang ada kelainan) dan begitu juga dengan bayi yang tidak dapat menyusu dengan baik (tongue tie dan sebagainya).

Jika mendapati bayi ada masalah menyusu, tidak dapat minum dengan baik, segera berjumpa dengan pakar laktasi dan doktor anda.

Semoga kita dapat mengelakkan tragedi yang tidak diingini daripada berlaku.

Mama Su,
Mak anak 4, 2 fully bf, 1 sedang. Alhamdulillah.
Set Bersalin atau Set Berpantang sudah menjadi satu keperluan wajib bagi ibu-ibu zaman sekarang. Di pasaran pun ada terlalu banyak set bersalin yang boleh dipilih yang mana ibu hanya perlu menyesuaikan dengan bajet sahaja.

Apabila memilih set bersalin, perkara yang mesti ibu pertimbangkan ialah sama ada:

1. Berbaloikah dengan nilai wang yang di keluarkan

2. Sejauh mana produk itu selamat untuk ibu apatah lagi bayi

3. Dapatkah produk itu membantu penyusuan susu ibu

4. Adakah produk itu benar-benar membantu pemulihan ibu dari segi dalaman dan luaran


Jika mengikut tradisi kita orang Melayu ni, amalan berpantang sangatlah ketat kerana mengikut kepercayaan orang dulu-dulu, jika tidak betul-betul berpantang, badan akan mudah sakit. Jika tidak di masa muda, mungkin di masa tua.

Dari sudut perubatan pula, tempoh berpantang adalah tempoh di mana badan perlukan rehat yang cukup untuk proses pemulihan sama ada ibu bersalin normal atau ceaserean. Berpantang juga adalah untuk memastikan luka jahitan cepat sembuh dan memberi masa kepada badan untuk kembali segar, bertenaga selepas melalui tempoh hamil yang agak lama.

Jadi, pemilihan set bersalin atau berpantang mesti memenuhi keperluan seperti yang disebutkan di atas. Selain set bersalin yang berupa jamu, barut, tungku, herba, satu keperluan yang sering ibu terlupa ialah keperluan nutrisi yang lengkap.

Semasa berpantang, banyak sangat pantang larang terhadap makanan sehingga kita sendiri takut-takut nak makan bimbang 'masuk angin', 'sejuk', atau 'bentan'. Oleh itu kita sering abaikan zat yang badan sangat perlukan untuk pemulihan seperti protein, karbohidrat, lemak, vitamin serta mineral.

Inilah sebab utama kenapa Set Bersalin Shaklee selalu menjadi pilihan kerana walaupun berpantang, ibu masih boleh mendapatkan zat dan nutrisi yang badan sangat perlukan.


10 Faedah Dan Kelebihan Set Bersalin (Postnatal) Shaklee Dari Sudut Perubatan

1. Protein membekalkan tenaga kepada tubuh badan serta menggalakkan penghasilan susu ibu.

2. Vitamin dan mineral seperti zat besi yang membantu badan membina sel darah merah dan mencegah anemia.

3. Asid lemak Omega 3 membantu melancarkan peredaran darah, mencegah darah beku, dan menggalakkan sistem imun yang sihat. Omega juga membantu badan cepat kurus!

4. Vitamin C mempercepatkan penyembuhan luka dalaman dan luaran, luka episiotomi dan czer.

5. Kalsium membekalkan tenaga, mengurangkan sakit-sakit badan, sakit pinggang dan urat.

6. Magnesium membantu pergerakan usus yang sihat, dengan itu mencegah sembelit.

7. Alfalfa Complex bertindak sebagai penggalak susu, sebagai jamu yang membantu menguatkan faraj dan peranakan, membuang angin serta mencegah sembelit.

8. B Complex untuk penghasilan tenaga, anti-stress, membina darah 

9. Set ini secara keseluruhannya akan membantu menguatkan sistem imun ibu dan bayi serta menggalakkan pembinaan sel badan yang sihat.

10. Set ini juga membantu kecantikan kulit, serta mengembalikan fungsi normal hormon yang merudum selepas bersalin, menambah keserian wajah selepas bersalin.

Perlu diingat, pengambilan suplemen TIDAK menggantikan pemakanan seimbang. Walaupun mengambil set ini, ibu harus memakan makanan yang berkhasiat yang lengkap seperti nasi, lauk, sayur dan buah yang mencukupi.

Alhamdulillah, Set Bersalin Shaklee ni memang pilihan saya sewaktu berpantangkan anak ketiga dan keempat di samping turut mengamalkan amalan berpantang tradisional turun temurun.

Ramai ibu-ibu di Malaysia mengakui kesan positif setelah mengamalkan Set Bersalin Shaklee ni. Paling best, ia boleh di amalkan walaupun setelah habis berpantang juga.

Jika ibu-ibu turut nak merasa kesan positif dengan nutrisi yang betul, jom dapatkan Set Bersalin Shaklee ini. Ibu boleh hubungi saya bila-bila masa atau boleh order sendiri secara online.



012-9645614

Shaklee Malaysia
ID:868994

*Set ini mendapat kelulusan KKLIU 0597/2017
*Sila rujuk doktor atau bidan sebelum mengambil sebarang suplemen
*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, atau mencegah sebarang penyakit


Dari dulu lagi ibu berpantang sering di momokkkan supaya jangan minum air terlalu banyak lepas bersalin. Katanya akan buat faraj jadi lecak, boleh sebabkan kentut vagina, perut menggeleber dan macam-macam lagi.

Tiada bukti saintifik mengenai perkara di atas. Bahkan kekurangan air pada ibu lepas bersalin amatlah di takuti dan boleh menyebabkan kematian!

Saya dulu pun memang percaya pada kata-kata tersebut. Tapi, masa berpantang anak ke-empat kira-kira tiga bulan yang lalu (ketika entry ini di tulis), saya mengikut kata badan saya sendiri. Saya memang perlukan banyak air!


Bahaya sebenarnya bila badan kekurangan air ni, nak-nak lagi lepas kita bersalin. Tanda awal yang kita tak minum banyak air ialah kita berasa terlalu haus serta sakit kepala.

1. Sebanyak 2/3 kandungan badan kita ni ialah air. Begitu pentingnya air sebab tubuh kita akan berfungsi dengan normal apabila bendalir badan mencukupi.

Apabila lepas bersalin, badan kita memang bekerja keras untuk proses pemulihan. Jadi kita mesti bantu dengan memberinya air yang mencukupi.

2. Air sangat penting untuk penghasilan susu ibu. Jika susu kurang di hasilkan, maka dibimbangi bayi pula akan mengalami dehidrasi, akan kerap menangis dan tidak membesar dengan baik.

3. Sembelit paling di takuti oleh ibu berpantang. Maka banyakkanlah minum air supaya proses penghadaman menjadi lancar dan sembelit dapat di elakkan.

4. Air juga membantu mengimbangi kepekatan gula dan garam dalam darah. Kekurangan air akan beri kesan besar dan mungkin boleh menyebabkan kerosakan organ seperti buah pinggang dan jantung.

5. Air sangat membantu melancarkan peredaran darah dan mencegah darah beku yang menyebabkan jantung berhenti berfungsi. Sekarang dah banyak kes di mana ibu lepas bersalin meninggal dunia akibat pembentukan darah beku yang menyebabkan jantung berhenti berfungsi secara tiba-tiba.

6. Penat dan mengantuk kerana darah beroksigen tidak dapat di edarkan ke seluruh badan dengan sempurna.

7. Kekejangan otot terutamanya otot kaki. Sendi-sendi badan boleh berasa kebas dan sakit.

8. Demam

9. Pernafasan dan degupan jantung menjadi laju

10. Tidak sedarkan diri apabila dehidrasi sudah menjadi terlalu kronik.

Dehidrasi yang kronik boleh menyebabkan kerosakan organ seperti buah pinggang, masalah usus, boleh menyebabkan kerosakan hati, sendi, saraf dan otot. Amat menakutkan bukan?

Sebelum badan beri isyarat kita kekurangan air, maka konsistenlah minum 8-12 gelas sehari.

  • Elakkan minuman sejuk dan berais
  • Minum sikit-sikit tapi kerap
  • Elakkan kafein 
  • Boleh minum minuman isotonik asalkan ia tidak mengandungi gula tambahan

Ini yang saya amalkan masa berpantang hari tu. Air tu memang kena habiskan dalam masa sehari. Ada lagi tambah dengan air milo, air suam 2 gelas lepas makan nasi. Letak dalam botol tu senang nak angkut ke mana-mana.

Vitamin-vitamin tu memang wajiblah untuk bagi tenaga, untuk baik pulih badan dan nak bagi senang membuang, luka cepat baik, kurangkan stress sama. Vitamin semua ni ada dalam Set Postnatal Shaklee.

Pada ibu-ibu yang sedang berpantang atau yang nak bersalin tak lama lagi tu, jangan takut untuk minum banyak air. Minum air suam. Air tu bukannya direct turun ke faraj (takde sangkut paut pun).

Badan akan lebih fresh dan rasa bertenaga jika dapat cukup air. ;)

Mama Anak 4,

012-9645614

Pertama sekali, terima kasih kepada sahabat Facebook saya kerana beri saya idea untuk menulis tajuk ini. Saya sendiri yang minta, sebab entah kenapa terasa buntu pula nak menulis.

Saya ni memang seorang yang agak degil sejak kecil lagi. Kalau saya dah tetap pendirian, orang lain tak boleh ubah. Ini diakui rupanya oleh kakak saya. Pertama kali saya dengar dia mengaku yang saya ni memang seorang yang degil.

Asbab kedegilan saya itu, seringlah saya di marahi oleh emak saya. Ya, emak saya sangat garang. Kalau emak menjerit, boleh bergegar rumah kayu dua tingkat yang kami diami dulu. Masa tu barulah saya kecut perut. Tapi tetap degil. Heheh.


Berbeza pula dengan ayah. Walaupun garang tapi ayah tak pernah marah straight to the point. Selalunya ayah tegas dan perkataan yang ayah guna pun kadangkala boleh merobek hati gadis ini juga.

Oleh sebab sering dimarahi, selalu juga saya kecil hati. Kecil hati pun sekejap saja. Dia emak kita. Lambat laun kita cari emak semula.

Satu hari, saya bersedih sebab kena marah. Waktu itu lebih kurang jam 4 atau 5 petang dan saya sedang tidur. Emak tiada di rumah, masih belum pulang dari kerja. Dalam tidur, saya tiba-tiba terdengar lagu yang berbunyi,

Leterannya dari rasa luhur
Menegur sebelum terlanjur
Itulah yang diwarisi
Pesan ibu terpahat di hati
Beringat-ingatlah berpesan-pesan
Untuk kebaikan
Marah bukan kebencian
Tapi tanda sayang

Engkau semakin dewasa
Berjiwa merdeka
Sedang dia semakin tua
Membilang usia
Di saat kau berjaya
Dia tiada berdaya
Semoga kau tak lupa
Jasa bonda

Terus saya terjaga dari tidur dan mendengar lirik lagu Jasa Bonda yang sangat meruntun jiwa itu sambil menangis. Terus saya terbayang emak saya yang semakin tua itu. Kasihan emak.

Ya, emak atau ayah takkan marah kita tanpa sebab.

1. Emak dan ayah marah kita mungkin sebab tak nak kita susah. Orang tua lebih dahulu makan garam dan kadangkala instinct atau deria keenam mereka selalunya tepat.

Pernah dulu, lepas grad, saya sibuk mencari kerja. Kemudian saya terbaca iklan untuk menjadi guru tadika di Selangor (Saya di Pahang). Berkobar-kobar semangat hingga saya terus telefon nombor dalam iklan tu buat temujanji.

Sebaik letak telefon, saya beritahu emak saya, saya nak jadi cikgu tadika di Selangor. Ada rumah disediakan dan sebagainya. Saya sibuk nak mengemas barang konon-konon esok juga saya akan naik bas ke sana.

Emak saya tiba-tiba menyinga dan cakap tak boleh. Mula-mula saya berdegil dan berkeras. Hampir meletus perang juga. Tapi bila nampak emak memang marah benar dan serius macam nak tembak saya, saya akur sambil muka masam mencuka. =D Kelakar pula bila diingat.

2. Mereka mungkin juga tidak mahu kita terbuat kesilapan yang sama seperti mereka pernah terbuat dulu. Emak dan ayah selalu mahu kita jadi terbaik. Atau sekurang-kurangnya buat yang terbaik.

3. Emak dan ayah mungkin marah sebab kita memang buat perkara yang salah. Boleh jadi salah disisi agama, undang-undang atau norma budaya kita sendiri. Lalu mereka marah sebab mahu kita buat perkara yang betul.

4. Emak dan ayah mungkin terlalu penat atau stress. Mereka bekerja mencari rezeki untuk beri makan kita, penuhi keperluan kita, tetapi kita buat perkara yang mereka tidak gemar, maka cepat saja mereka marah.

5. Emak dan ayah akan marah kalau kita degil dan tak dengar cakap. Di suruh berkali-kali pun tak buat juga. Siapa yang cari pasal?

6. Mereka marah sebab nak disiplinkan kita. Mereka nak kita ikut peraturan yang mereka dah tetapkan. Seperti di sekolah, cikgu akan marah kalau ada murid yang langgar peraturan. Sama halnya di rumah. Emak dan ayahlah guru kita.

7. Emak dan ayah marah, bukan sebab benci. Siapa yang tak sayang anak. Jika kita bersalah, mengaku saja dan minta maaf. Ya, emak ayah marah bukan sebab benci tapi tandanya mereka sangat sayangkan kita.

Jika rasa bersalah, minta maaflah dengan emak dan ayah.
Jika merajuk, sejukkan hati.
Jika dah lama tak menjenguk mereka, baliklah.
Jika marahkan mereka, maafkan kesilapan mereka.
Perhatikan kedut-kedut di wajah dan tangan mereka.


Umur kita tak lama. Jika bukan mereka yang pergi dulu, pasti kita. Kasihan emak dan ayah yang telah terlalu banyak berkorban sejak mengandungkan kita, hingga kita boleh hidup sihat sampai tua sebegini.

Emak dan ayah, keramat hidup kita.

Al-Fatihah untuk mereka yang telah pergi dulu meninggalkan kita. Jadi anak soleh, yang selalu mendoakan mereka.

***********
Terima kasih sahabat Facebook saya. Beliau juga Pengedar Shaklee seperti saya. Klik namanya ini untuk berkenalan dengannya ---> Wahidah Azizan

P/S: Jika berminat nak beli Shaklee atau mendaftar menjadi pengedar, hubungi:


012-9645614

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita seorang ibu lepas bersalin yang meninggal sendirian dirumah, hanya ditemani 2 orang bayi kecilnya sahaja.

Pemeriksaan mendapati ibu tersebut mengalami masalah jantung dan paru-paru berair. Barulah kita tahu, penyakit kegagalan jantung selepas bersalin ini semakin meningkat. Saya percaya ramai antara kita yang pernah mendapat suntikan cair darah lepas bersalin kan?

Ia satu prosedur yang wajib diikuti untuk ibu berisiko bagi mengelakkan kejadian tragis seperti ini berlaku.

Masa mengandung, memang ada perubahan dalam sistem kardiovaskular kita. Ye la, placenta perlukan darah, bayi kita pun perlukan darah beroksigen untuk menyokong pertumbuhannya.


Namun begitu, dalam beberapa keadaan, jantung ibu akan jadi lemah dan salur darah akan membesar. Ini di namakan Peripartum cardiomyopathy. Paling teruk selalunya ia berlaku apabila ibu dah masuk bulan terakhir mengandung dan boleh berlarutan hingga lima bulan lepas bayi di lahirkan.

Cardiomyopathy ialah keadaan penyakit jantung dimana jantung kita tak dapat mengepam dengan baik. Oleh itu, ia akan beri kesan kepada organ lain seperti peparu, hati dan sistem badan yang lain. Ia boleh berlaku pada bila-bila tempoh subur wanita, tapi paling banyak apabila seseorang berusia 30 tahun ke atas.

Saya dulu, lepas bersalin, nyaris juga nak kena suntikan cair darah ni tapi pada masa tu usia belum cukup 35 so doktor kata tak perlu.

Bagi ibu yang sedang hamil, kena lebih banyak berwaspada dengan tahap kesihatan dan perubahan diri masing-masing. Jika mengesyaki ada sesuatu yang tak kena, segera beritahu doktor anda.

Ini ada beberapa simptom yang ibu mesti perhatikan semasa hamil.

1. Rasa lesu, tak bertenaga dan lemah

2. Degupan jantung yang laju  atau berdebar (palpitations)

3. Kerap kencing waktu malam

4. Nafas pendek atau tercungap-cungap seakan 'tak lepas' apabila beraktiviti atau sedang berbaring

5. Bengkak pada buku lali dan sakit pada bahagian sendi

Simptom ini mungkin kelihatan biasa, namun boleh jadi luarbiasa. Oleh itu, jangan terlalu ambil mudah. Ingat, jantung boleh berhenti berfungsi bila-bila masa.

Semasa hamil, darah lebih mudah membeku. Keadaan ini berterusan hingga beberapa minggu lepas bersalin. Apabila darah membeku, ia akan menghalang salur arteri dalam peparu. Keadaan ini pula di panggil Pulmonary embolism. Ini punca kematian  mendadak ibu lepas bersalin.


Jika doktor menyarankan agar kita mendapatkan suntikan cair darah lepas bersalin, maka ikut saja saranan doktor.

Ibu lepas bersalin kena banyak menggerakkan badan terutama kaki (untuk elakkan darah beku), banyak minum air kosong (tidak melebihi 2 liter sehari), makan makanan berkhasiat, dan tidak berpantang secara keterlaluan.

Sementara jantung masih sihat, jagalah kesihatannya selalu.

Dan bagi ibu yang sedang 'berperang' dengan segala kepayahan sewaktu mengandung ini, semoga anda dikurniakan bergunung pahala asbab sabar dengan ujian perlu di lalui. Tak lama lagi, si comel permata hati yang sekian lama di tunggu akan berada dalam pelukan ibu insya-Allah.

Jika ibu berminat mendapatkan Set Prenatal Shaklee, hubungi saya,
*Produk ini tidak betujuan untuk mendiagnos, merawat, mencegah atau mengubat sebarang penyakit. 


-Puan Suhaila-

012-9645614