10 Punca Lelaki Tidak Subur

/ November 17, 2017
Ingat perempuan je yang ada masalah kesuburan?

Lelaki pun sama.

In fact, masalah kesuburan lelaki semakin meningkat dan ramai pasangan gagal hamil sebab keadaan ini.

Ada kajian mengatakan, 40% punca wanita gagal hamil adalah disebabkan lelaki tidak subur!

Jom kita tengok apakah punca utama kenapa lelaki tidak subur.

1. Penghasilan sperma yang sedikit daripada testis.

2. Bentuk dan pergerakan sperma yang tidak normal


3. Varicocele iaitu keadaan salur darah vena membesar secara tidak normal

4. Undescended testis (keadaan testis yang gagal masuk ke scrotum secara normal)

5. Pendedahan terhadap xenoestrogen berlebihan. Xenoestrogen ialah bahan mimik estrogen (estrogen palsu) yang biasa terdapat di persekitaran kita.

6. Jangkitan pada tiub simpanan sperma, testes, kelenjar seminal, salur kencing, prostat dan sebagainya.

7. Penyakit pada kelenjar endokrin yang menjejaskan hypotalamus, pituitari, tiroid, adrenal dan testes seperti rendah paras hormon testosteron

8. Keadaan tidak normal sejak lahir (congenital abnormalities)

9. Urethral stricture (keadaan urethra yang sempit akibat kecederaan, pembengkakan (inflamasi), tersumbat yang memperlahankan aliran air kencing.

10. Malnutrisi terutama kekurangan protein

Tapi jangan risau, ada banyak kaedah moden dan tradisional dapat membantu mengatasi masalah ketaksuburan ini.

Namun begitu, perkara paling penting adalah mendapatkan rawatan dengan doktor, mula jaga pemakanan, berhenti merokok, amalkan gaya hidup sihat, bersenam, dan amalkan suplemen dengan betul.

Nak berikhtiar dengan suplemen Shaklee, hubungi:


012-9645614

ID Shaklee: 868994

Ingat perempuan je yang ada masalah kesuburan?

Lelaki pun sama.

In fact, masalah kesuburan lelaki semakin meningkat dan ramai pasangan gagal hamil sebab keadaan ini.

Ada kajian mengatakan, 40% punca wanita gagal hamil adalah disebabkan lelaki tidak subur!

Jom kita tengok apakah punca utama kenapa lelaki tidak subur.

1. Penghasilan sperma yang sedikit daripada testis.

2. Bentuk dan pergerakan sperma yang tidak normal


3. Varicocele iaitu keadaan salur darah vena membesar secara tidak normal

4. Undescended testis (keadaan testis yang gagal masuk ke scrotum secara normal)

5. Pendedahan terhadap xenoestrogen berlebihan. Xenoestrogen ialah bahan mimik estrogen (estrogen palsu) yang biasa terdapat di persekitaran kita.

6. Jangkitan pada tiub simpanan sperma, testes, kelenjar seminal, salur kencing, prostat dan sebagainya.

7. Penyakit pada kelenjar endokrin yang menjejaskan hypotalamus, pituitari, tiroid, adrenal dan testes seperti rendah paras hormon testosteron

8. Keadaan tidak normal sejak lahir (congenital abnormalities)

9. Urethral stricture (keadaan urethra yang sempit akibat kecederaan, pembengkakan (inflamasi), tersumbat yang memperlahankan aliran air kencing.

10. Malnutrisi terutama kekurangan protein

Tapi jangan risau, ada banyak kaedah moden dan tradisional dapat membantu mengatasi masalah ketaksuburan ini.

Namun begitu, perkara paling penting adalah mendapatkan rawatan dengan doktor, mula jaga pemakanan, berhenti merokok, amalkan gaya hidup sihat, bersenam, dan amalkan suplemen dengan betul.

Nak berikhtiar dengan suplemen Shaklee, hubungi:


012-9645614

ID Shaklee: 868994

Continue Reading
Sakit gout adalah salah satu penyakit yang boleh menyebabkan sejenis kesakitan ibarat dihiris-hiris, di cucuk-cucuk dengan pisau tajam.

Sebenarnya apa itu penyakit gout?

Anda boleh baca 7 Tanda Penyakit Gout Yang perlu Anda Tahu.

Asid urik yang tidak di kawal boleh membawa kepada masalah lain yang lebih serius seperti karang ginjal. Ia berlaku disebabkan kombinasi antara diet yang tak di jaga dan faktor genetik.

Ada banyak ubat yang boleh membantu merawat, tetapi paling utama kita sendiri kena tukar cara hidup dan pemakanan kita untuk cegah serangan gout berlaku secara tiba-tiba.

shaklee kuantan

Ada banyak sangat makanan yang dapat membantu menurunkan asid urik dan memperbaiki serta menghilangkan masalah gout. Resveratrol salah satunya.

Resveratrol adalah sebatian yang wujud di dalam tumbuhan seperti pada kulit buah anggur dan tumbuhan jenis berri yang amat efektif dalam rawatan pesakit gout.

Apa itu Resveratrol?

Nak menyebutnya pun boleh berbelit lidah.

Resveratrol adalah phenol semulajadi yang fungsi utamanya bertindak sebagai antioksidan dan antimikrob. Ia dihasilkan oleh tumbuhan untuk membantu tumbuhan tersebut melawan serangan bakteria dan fungus; serta membantu menguatkan tumbuhan tersebut jika ia berada dalam keadaan stress dan cedera.

Jika manusia ada sistem imun, tumbuhan begitu juga. Sesetengahnya mengandungi resveratrol yang sangat berkuasa ini.

Resveratrol adalah salah satu bahan berkuasa yang ditemui dalam Vivix Shaklee.



Bagaimana Vivix Shaklee membantu pesakit gout?

1. Resveratrol mengurangkan inflamasi (keradangan) akibat gout

Kajian terbaru dalam Journal Of Clinical Rheumatology pada 2016 menunjukkan resveratrol mampu memberi kesan terapeutik dan kesan perlindungan dalam mencegah simptom dan gejala yang selalu menyerang pesakit gout.

Keputusan kajian juga menunjukkan ia dapat merencat inflamasi dan mencegah daripada berlakunya pembengkakan.

Selain itu ia juga dapat mencegah serangan tiba-tiba, serta dapat menurunkan paras serum asid urik dalam darah pada pesakit gout.

2. Vivix adalah antioksidan semulajadi

Antioksidan adalah sifat sesuatu bahan itu bertindak mencegah kerosakan sel akibat radikal bebas.

Bagi pesakit gout, ia mencegah sel daripada semakin rosak, memperbaiki sel yang rosak serta mencegah radang dan inflamasi dengan kata lain ia mengurangkan bengkak dan kesakitan pada kawasan terlibat.

3. Mencegah asid urik berkumpul menjadi gout

Ada kajian menunjukkan resveratrol memberi kesan anti-hiperuricemic iaitu kesan menurunkan paras asid urik.

Pesakit gout biasanya mempunyai paras asid urik yang tinggi dan resveratrol membantu mencegah pengumpulan protein purin yang membentuk kristal.

4. Vivix mencegah kerosakan buah pinggang pada pesakit gout

Tiga jenis penyakit buah pinggang yang berkait dengan gout - asid urik nephropathy akut, urate nephropathy kronik, uric acid nephrolithiasis.

Asid urik yang berlebihan serta tidak di kawal mampu menyebabkan kerosakan buah pinggang serta menjadi batu karang.

Pengambilan Vivix dapat membantu melindungi daripada kerosakan sel buah pinggang, mencegah kesan toksik dalam buah pinggang, serta merawat kesan yang berkaitan.

Vivix juga membantu pemecahan protein purin dengan sempurna dan mengeluarkannya melalui air kencing.

5. Vivix mengawal tekanan darah tinggi  dan mencegah serangan jantung

Paras asid urik yang tinggi meningkatkan risiko kerosakan buah pinggang, hipertensi (tekanan darah tinggi) serta kerosakan buah pinggang akut.

Kajian mendapati resveratrol membantu merencat oksidasi kolesterol jahat, menurunkan tekanan darah tinggi, memperbaiki fungsi otot dan fungsi buah pinggang serta melindungi jantung.

Pengambilan Vivix memang amat membantu pesakit gout untuk pulih semula.

Alangkah bahagianya dapat melihat diri sendiri atau orang tersayang dapat melakukan antiviti yang mereka suka. Dapat berjalan ke masjid, bercuti, bersukan dan sebagainya.

Apa kata mereka yang dah mencuba Vivix?

Ini testimoni sebahagian daripada mereka yang mengamalkan Vivix.

Testimoni #1


Testimoni #2


Testimoni #3


Testimoni #4


Testimoni #5


Vivix adalah minuman botani premium yang sangat bermanfaat kepada sel kerana tindakannya menembusi hingga ke DNA!

Ia berbeza dengan jus kesihatan yang lain kerana ia lengkap dengan bukti dan kajian klinikal.

Anda pasti berasa bahagia dan selamat meminumnya lagipun ia memang benar-benar berkesan!

Jangan ragu-ragu lagi untuk menikmati sesudu Vivix setiap hari. Ia rahsia sihat serta awet muda dengan kos yang amat murah serta berbaloi.

Sebotol Vivix berharga RM475 sahaja.

Sekiranya anda berminat untuk mencuba, boleh hubungi saya untuk pembelian dan konsultasi pengambilan. WhatsApp atau call:


012-9645614

ID Shaklee: 868994

Bagi pemegang kad debit atau kad kredit, anda boleh juga buat belian sendiri secara online. Klik:


*Disclaimer: Vivix bukan ubat tapi suplemen yang menyihatkan

1. http://healthresource.shaklee.com/Ingredients/resveratrol/

2. http://healthresource.shaklee.com/Ingredients/muscadine-grape-extract/

3. http://healthresource.shaklee.com/Ingredients/purple-carrot-extract/

4. http://healthresource.shaklee.com/shaklee-science/
Dengan lambakan produk kecantikan yang muncul macam kulat sisir lepas hujan ni, sesiapa pun akan rambang mata.

Pulak tu dihidangkan dengan testimoni boleh jadi cantik  putih merelip dalam sekelip mata. Wanita mana tak tergoda oi!

Bila tengok ramai orang pakai, elok je tak de kesan sampingan, kita pun yakinlah yang produk tu memang berkesan.

Lepas beberapa kali pakai ok je, memang cantik. Kulit bertukar putih, licin, gebu, mulus, flawless sampai sebijik jerawat pun seram nak muncul.

Tapi malang memang tak berbau...

Akhirnya muka tiba-tiba membengkak, rasa pedih, kulit menipis, sakit ,jadi sangat sensitif dan gatal!

Inilah berlaku pada seorang wanita yang beli produk kecantikan murahan dalam talian.

Memang tak salah beli produk online. Masalahnya kita selalu tersalah pilih.

Daripada elok cantik, tiba-tiba dapat penyakit.

Percaya tak, rata-rata produk kecantikan yang murah-murah ni memang mengandungi bahan kimia berbahaya seperti merkuri, hidrokuinon, tretinoin dan macam-macam lagi cuma tak dinyatakan je.

Saya pernah tengok satu produk yang agak glamer, dia cuma tulis 'agen pencerah' sahaja. Tak lama lepas tu terbukti produk tu memang mengandungi hidroquinon dan di tarik balik dari pasaran.

Kan ada KKM?

Bukan semua produk ada KKM pun. Kadang-kala pemilik produk cuma hantar sample lain kepada KKM, tetapi yang dijual lain pula.

Ada tu yang baru je hantar sample, terus claim ada No. KKM. Kalau baru hantar borang, memanglah nombor borang tu ada.

Ishhh takut dah la saya nak beli!

Sememangnya kita kena takut. Pegang prinsip ni sebelum beli apa-apa produk,

Barang kosmetik dan kecantikan buatan Malaysia semuanya hampeh melainkan yang KKM dah sahkan bukan.


Jadi, sebelum beli tu buat kajian betul-betul. Kalau perlu pergi tanya pihak KKM terus untuk sahkan produk yang kita nak beli ni betul selamat ke tak. 

Bukan sekadar bengkak muka...

Ya, bukan sekadar itu. Mungkin kita tak tahu yang bahan kimia ini boleh meresap masuk ke dalam sistem darah kita dan menyebabkan kerosakan sel yang serius lalu boleh menyebabkan kerosakan organ, sistem dan menjadi kanser.

Jika kita hamil, bahan ini boleh tembus melalui placenta dan mencacatkan janin.

Baca >> Bahaya Produk Pemutih Wajah Kepada Ibu Hamil.

Beringatlah sebelum terkena.

Hari ini mungkin nasib kita baik. Esok lusa belum tahu.

Jadilah pengguna bijak. Jangan kerana nak cantik, kita sanggup menggadai nyawa dan kesihatan kita.

Lagi best, kita yang sakit, pemilik produk kaya-raya. Tak adil betul!

Kalau ada adik beradik, sedara mara, kawan-kawan yang ada membeli produk-produk murahan ni, suruhlah diorang berhenti pakai.

Laburlah duit sikit untuk pakai produk yang memang terbukti selamat contohnya skincare terbaru Shaklee yang bakal masuk tak lama lagi ni. 😁

Sharing is caring!

Nak pulihkan kulit wajah rosak? Hubungi:


012-9645614



Assalamualaikum wbt.

Penyakit gout dah tak asing lagi di kalangan kita. Ada yang seawal 30-an pun dah kena penyakit gout.

Saya ada kawan yang ada penyakit gout. Lelaki dan muda lagi. Dia kata bila sakit tu sakit sangat. Sekarang dia terpaksa makan ubat-ubatan hospital untuk kurangkan sakit.

Orang ada sakit gout ni memang kena berhati-hati terhadap makanan yang di makan. Tak boleh tersalah sikit, memang tak boleh jalanlah jawabnya.

shaklee kuantan

Apa itu gout?

Penyakit gout ni berlaku sebab badan kita ada asid urik berlebihan ataupun badannya ada masalah nak singkirkan asid urik.

Asid urik pula adalah bahan kumuhan yang berasal daripada sejenis protein yang di panggil purin.

Asid urik ni kita buang melalui air kencing.

Bagi orang yang ada gout, asid urik tidak dapat di buang tetapi tersimpan dan berkumpul di dalam sendi terutama ibu jari kaki. Namun ia boleh juga berlaku pada bahagian lain seperti tumit, buku lali, pergelangan kaki, lutut, siku, pergelangan tangan atau ibu jari tangan.

Bayangkan ada hablur atau kristal pada ibu jari kaki atau tangan. Alang tertusuk duri saja dah menyakitkan.

Ramai orang lelaki mengidap gout ni. Tak seperti wanita yang rata-rata mengalami gout selepas menopaus.

7 Tanda gout

Ada banyak tanda gout yang boleh diperhatikan. Antaranya:

1. Ibu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan rasa sangat sakit

2. Boleh demam

3. Susah nak gerakkan bahagian yang sakit

4. Sakit mencucuk seolah di tusuk jarum yang tajam. Sentuhan lembut pun amat menyakitkan

5. Sakit kerap menyerang waktu malam dan boleh berlarutan berhari-hari

6. Serangan yang kerap dalam beberapa minggu atau bulan

7. Bahagian yang sakit menjadi bengkak

Gout boleh menyebab batu karang!

Ya. Antara komplikasi gout ialah batu karang. Ini kerana hablur asid urik juga boleh mendap di dalam buah pinggang membentuk karang ginjal.

Selain tu, pesakit gout juga harus berhati-hati kerana boleh mendapat penyakit diabetes, darah tinggi dan kegemukan.

Penyakit gout boleh sembuh

1. Makanlah ubat yang diberi oleh doktor

2. Minum banyak air kosong

3. Menjaga dan kekalkan berat badan ideal sebab kegemukan akan menganggu keupayaan badan kita untuk mengeluarkan asid urik

4. Elakkan alkohol dan ubatan seperti antibiotik

5. Pesakit gout elakkan makan makanan yang tinggi protein purin


Antaranya:

  • organ dalaman haiwan - ginjal, hati, peparu, otak
  • sardin, kembung, ikan bilis
  • daging
  • ayam
  • ketam
  • udang
  • kerang-kerangan
  • ragi (yis)
  • bunga kobis
  • cendawan
  • bayam
  • kekacang
  • soya
6. Amalkan gaya hidup sihat supaya terhindar dari penyakit yang ada kaitan dengan gout

7. Kurangkan makan bertepung dan bergula seperti roti, kek

Tahukah anda?

Sakit gout boleh sembuh dengan suplemen Shaklee!

Suplemen Shaklee bukan ubat tetapi ia amat membantu tubuh badan kita untuk berfungsi menyingkirkan asid urik dengan sempurna, menyihatkan sel sekaligus mengurangkan penyakit gout.


TESTIMONI: SAKIT GOUT SUAMI SEMAKIN PULIH SELEPAS AMALKAN SUPPLEMEN SHAKLEE
.
Assalamualaikum wbt.

Saya Asfa Norain Masri. Saya doakan semoga anda sihat selalu. Saya ingin berkongsi dengan anda semua shaklee effect suami saya selepas amalkan pengambilan vitamin shaklee
.
Suami saya selalu mengadu sakit di bahagian ibu jari kaki dan buku lali sehingga terpaksa mengambil ubat tahan sakit setiap kali sakit. Itulah ubat yang mudah didapati. Paling menyedihkan sakitnya semakin teruk semakin bengkak seolah-olah dicucuk seluruh bahagian kaki. Bayangkan kalau kita yang terpelecok kaki atau sakit tumit setiap kali jalan.
.
Aduh pasti bisa sekali. Sakitnya tiada tertanggung. Itulah yang suami saya rasakan. Setiap kali itulah apabila pergi ke klinik mesti suami request kepada doktor untuk mengambil suntikan. Doktor menyarankan untuk membalut kaki dan menyapukan krim bagi mengurangkan masalah keradangan bengkak yang dialami.
.
Hari berganti hari sakit suami saya semakin kerap menyerang kembali dan suntikan tahan sakit itulah pilihan terbaik dan menjadi rutin apabila suami saya sakit. Kesian mengenangkan suami selalu menahan sakit ketika bekerja. Pekerjaan suami saya memerlukan untuk memakai safety boot dan sentiasa berjalan. Pada mulanya kami menyangka suami mengalami masalah tulang retak. Suami pun membuat xray kaki di hospital. Doktor memberitahu tiada tanda keretakan dikedua kaki suami. Lega rasanya.
.
Memandangkan suami saya jenis yang aktif bersukan saya sarankan suami pergi berurut dengan pelbagai keistimewaan si tukang urut urat dan urut betulkan ibu jari kaki yang bengkak. Sakitnya masa diurut hanya suami saya yang lebih mengerti. Jeritan suami masa diurut memilukan hati saya.
.
Boleh dikatakan hampir setiap bulan sakit itu berulang semula acapkali suami saya tersilap makan dan minum. Suami sering mengadu kaki terasa sangat berbisa sekali apabila cuba berjalan. Sebak saya melihat suami berjalan terhencut-hencut. Ada ketika sehingga terpaksa papah dinding. Ada masanya suami saya tidak tahan menahan sakit apabila menyerang secara tiba-tiba tanpa mengira masa. Suami cakap makan ubat apa pun dah tak ada kesan
.
Suami saya sering menyangkal apabila saya mengatakan mungkinkah penyakit gout. Takkan di usia 30 an sudah mempunyai masalah gaut. Akhirnya kami sepakat untuk membuat pemeriksaan darah. Saat menanti keputusan ujian darah suami rasa berdebar. Jeng jeng.. Doktor menjelaskan keputusan darah suami saya dan ia jelas menunjukkan paras asid urik yang agak tinggi di dalam darah lantas mengesahkan penyakit gout.
.
Selepas mengetahui penyakit yang menghantui suami saya selama beberapa tahun ini kami cuba berikhtiar dengan pelbagai jenis ubat dan jus yang boleh membantu mengurangkan sakit. Namun tiada hasil. Malah suami juga mengamalkan pelbagai petua bagi mengurangkan sakit. Tetap tidak berkesan. Sedih sakit itu tidak pernah berkurangan
.
Alhamdulillah..akhirnya dengan izin dari Allah yang Maha Penyembuh kesihatan suami saya semakin berkurangan dari hari ke hari setelah konsisten mengambil supplement shaklee. Suami saya mengambil Vivix Alfalfa Omega Herbalax dan Lecithin secara konsisten setiap hari. Saya sering mengingatkan suami untuk kurangkan pengambilan minuman bergula dan banyakkan pengambilan air kosong.
.
Pengambilan vitamin ini membantu mengurangkan masalah keradangan bisa bengkak gaut yang dialami suami saya.

Membantu menyingkirkan toksin dalam badan
Membantu mengurangkan masalah keradangan bengkak disebabkan masalah gaut
Membantu melawaskan pembuangan usus dan kencing
Membantu mengurangkan risiko batu karang dan memperbaiki kesihatan buah pinggang
.
Sekarang suami saya tiada lagi sakit setiap bulan seperti dahulu. Kini tiada lagi suntikan. Saya rasa bersyukur sangat. Paling penting pengambilan makanan yang tinggi purin harus dikurangkan bagi menjaga kesihatan. Sehingga sekarang suami masih lagi amalkan pengambilan vitamin Set Detox terdiri dari Herbalax Alfalfa dan Lecithin bagi menyingkirkan toksin berlebihan di dalam badan sekaligus meningkatkan kesihatan fungsi sendi. Terima kasih shaklee. Alhamdulillah.

-Puan Asfa Norain Masri

Apakah suplemen yang di amalkan oleh suami Puan Asfa?

pengedar shaklee kuantan

Vivix - sumber antioksidan yang kaya resveratrol dan polifenol tumbuhan premium yang dapat berfungsi sebagai anti-inflamasi, mengurangkan bengkak dan mencegah kerosakan sel daripada menjadi lebih teruk.

Omega Guard - sumber Omega 3 yang membantu mengurangkan radang dan bengkak pada pesakit gout

Alfalfa Complex - bertindak sebagai agen detoks untuk mengeluarkan toksin dan meneutralkan semula asid urik berlebihan dalam darah

Lecithin - menurunkan kolesterol berlebihan dan mencegah pembentukan hablur dan kristal asid urik

Herblax - agen detoks yang membantu mencuci usus untuk penyerapan nutrisi yang lebih baik.

Ada berbagai cara untuk sembuh dari gout yang penting kenalah konsisten.

Jika nak berikhtiar dengan suplemen, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu kerana kesan terhadap individu adalah berbeza.

Maklumat lanjut mengenai suplemen ini, boleh hubungi saya:


012-9645614

Atau sekiranya nak buat belian sendiri secara online, mesti ada kad debit atau kad kredit. Cuma klik:


Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, dah selamat bersalin tu, lega sangat rasa. Dah selesai satu perkara.

Sekarang masa untuk jaga baby pula!

Tapi...ada sesuatu yang bakal menanti ibu-ibu sekalian? Apa tu? Jengjengjeng!

Bagi ibu yang dah ada dua anak, keadaan ni insyaAllah boleh di lalui dengan tenang (ye ke). Bagi ibu yang baru melahirkan anak pertama, mungkin agak panik dengan perubahan ini.


Jom tengok apakah yang mungkin bakal berlaku kepada ibu-ibu sekalian.

1. Rengat

Rengat berlaku apabila rahim kita nak mengecut. Sakit seakan kontraksi yang berlaku ni sebab salur darah yang memegang placenta(uri) mula menutup selepas uri dikeluarkan.

Tak semua wanita akan rasa sakit ni terutama wanita yang melahirkan anak pertama.

Baca cara kurangkan sakit rengat disini.

2. Berat badan susah nak turun

Sesetengah wanita akan mengalami masalah susah nak turun berat badan. Berat badan selepas bersalin secara automatiknya memang akan turun secara perlahan-lahan.

Jika mendapati berat susah nak turun selepas itu, banyakkan menyusu bayi dengan susu ibu atau boleh ambil suplemen kurus yang selamat untuk ibu dan bayi.

3. Perut buncit

Walaupun rahim dah mengecut dengan cepat, tapi tidak bagi lemak. Perut akan kelihatan buncit kerana otot kita di bahagian perut meregang dan terisi dengan lemak.

Amalkan senaman yang bagus untuk perut dan boleh cuba ambil fish oil.

4. Kentut vagina atau angin faraj

Sesetengah wanita terutama yang dah banyak kali hamil dan bersalin, akan mengalami masalah angin faraj atau kentut vagina. Keadaan ni tak bahaya tapi mungkin wanita akan rasa tak selesa terutama selepas bersama dengan suami.

Kentut vagina berlaku sebab otot pelvik kita longgar memudahkan angin lalu di kawasan tersebut. Kerap lakukan senaman Kegel untuk kembalikan keanjalan otot di bahagian tersebut.

Baca petua mengatasi kentut vagina.

5. Rambut gugur

Ibu akan mengalami rambut gugur yang agak teruk lepas 6 bulan bersalin. Tapi jangan risau, ini memang normal akibat daripada perubahan hormon.

Jika keadaan terlalu merisaukan, cuba amalkan petua mengatasi rambut gugur ini.

6. Gatal bahagian vagina

Akibat perubahan hormon, vagina kita akan mengalami kekeringan. Begitu juga bagi ibu yang menyusu badan. Keadaan ini boleh jadi amat tak selesa.

Ibu boleh ambil GLA Complex untuk stabilkan hormon dan Omega 3 untuk ringankan kegatalan dan keradangan.

7. Bengkak susu

Ada masa-masa tertentu, ibu akan mengalami bengkak susu. Keadaan ini biasanya dicetuskan oleh makanan yang kita makan.

Apabila berlaku bengkak susu, cuba lakukan petua ini.

8. Jerawat

Setengah ibu, masa mengandung wajahnya bebas dari jerawat, tapi lepas bersalin, jerawat mula naik semula dengan teruk. Manakala sesetengah ibu yang lain pula mengalami jerawat teruk semasa hamil, tapi hilang selepas bersalin.

Ini semua diakibatkan oleh faktor hormon yang mempengaruhi kulit kita.

9. Haid yang lama tidak muncul

Adalah normal bagi ibu yang menyusukan bayi sepenuhnya dengan susu ibu tidak akan datang haid untuk tempoh yang lama. Ada yang hampir lima tahun!

10. Haid tidak teratur

Ada juga ibu yang mengalami haid tidak menentu sekajap datan sekejap tidak, sekejap lama, sekejap singkat tempohnya.

Masalah haid ini juga adalah disebabkan oleh perubahan hormon.

Tapi, jika keadaan semakin teruk atau ibu rasa risau, segeralah berjumpa dengan doktor.

Saya sendiri sekarang dalam fasa rambut gugur. Sabar ajelah bila sikat rambut, hampir secekak rambut tanggal dari kepala.

Bila dah potong rambut, nampak kuranglah sikit gugurnya.

Apapun keadaan yang berlaku, hadapilah dengan tenang ye. Minum banyak air kosong, makan suplemen untuk bantu atasi masalah dari dalam supaya tidak menjadi terlalu teruk.

Semoga ibu semua tabah! ☺


012-9645614



"Anak tu memanglah rezeki, siapa tak nak terima rezeki dari Tuhan. Tapi tengoklah keadaan saya ni. Diri sendiri pun dah tak terurus. Saya serabut tahu tak? Kusut! Stressss!

Dia tahu apa? Ada di rumah pun sibuk dengan fon. Macam ada urusan penting sangat. Bukannya nak menolong pun. Balik-balik saya juga yang kena uruskan semua. Saya bosan dan penat tahu tak?"

Hati-hati para suami.

Mungkin ada isteri yang merungut begini dalam diam.


Mengandung perlu persetujuan bersama.

Kita tak tahu apa masalah isteri kita. Mungkin dia ada sakit yang dia tak beritahu. Mungkin dia dah ada perancangan dia sendiri apa dia nak buat, bila dia bersedia nak mengandung.

Ada seseorang pernah mengadu, dia memang takde hati nak mengandung lagi (dah ada tiga orang anak) sebab katanya suaminya tak membantu langsung even dalam hal kewangan keluarga. Semua atas bahu dia seorang.

Masa mengandung pun suami buat tak peduli saja. Kalau sakit sendiri tanggung, ke klinik untuk pemeriksaan bulanan apatah lagi. Memang sah seorang diri.

Berbincanglah baik-baik dari hati ke hati duhai suami.

Wanita apabila mengandung, emosi dia memang tak stabil sebab hormon telah berubah. Bayangkan dia sedang mengandung, anak-anak yang lain buat perangai, badan sendiri sakit situ sana sini, suami pun menyakitkan hati. Rasa-rasa?

Dah habis mengandung begitu juga.

Beban makin bertambah dengan kehadiran si kecil yang baru. Sakit bersalin tak hilang lagi, alih-alih rahim ada pula isi.

Guna perancang?

Ramai wanita yang ambil perancang pun tetap mengandung juga. Lebih ramai lagi yang takut dengan risiko mengambil perancang.

Berat badan naik mendadak
Hormon tunggang-langgang
Muntah loya
Pendarahan tak berhenti
Jerawat
Rosak hati
Reput tulang

Hey siapa yang tak takut masukkan benda-benda asing dan sintetik dalam badan?

Bila merancang sendiri, tup-tup terbabas juga.

Isunya disini, encik suami kenalah main  peranan sama ye.

Mengandung ni penat tau. Lebih-lebih lagi umur dah meningkat, dah berapa kali mengandung dan bersalin.

Badan dah tak muda dan kuat macam dulu. Sana sini dah longgar.

Berapa ramai ibu-ibu yang bila mengandung di usia 30-an ni dapat pakej kencing manis, darah tinggi. Kalau hilang lepas bersalin ok juga. Ini terus mengikut sampai akhir hayat.

Isteri kita pun ada benda dia nak capai dalam hidup dia. Ada benda dia nak buat. Ada misi dia nak laksanakan.

Bila nak anak, pertimbangkan baik-baik.

Kesihatan isteri kita
Kesediaan isteri kita
Kewangan kita

Bukan hal mengandung beranak saja tapi kita sebenarnya nak besarkan seorang anak.

Fikir dan bincang baik-baik.

MamaSu,
Isteri dan ibu anak 4.

Suami Nak Anak, Saya Stress!

by on November 05, 2017
"Anak tu memanglah rezeki, siapa tak nak terima rezeki dari Tuhan. Tapi tengoklah keadaan saya ni. Diri sendiri pun dah tak terurus. S...
Assalamualaikum wbt.

"Takkan berdua je, bila nak tambah orang baru?"

"Anak makcik ni, anak dah nak masuk tiga. Korang bila lagi?"

"Tak subur la tu..."

Ini sedikit kata-kata yang menghiris jiwa. Ada tu yang kena lagi teruk!

Siapa tak nak hamil ye tak?

Kehamilan adalah saat yang paling di tunggu-tunggu oleh pasangan yang telah berumah tangga. Tak kira yang baru berkahwin, apatah lagi yang sudah lama.

Ada orang direzekikan awal, ada orang direzekikan lambat. Macam penyanyi kesayangan kita Datuk Siti Nurhaliza tu. Berkat kesabaran dan usaha, Allah beri hadiah selepas sebelas tahun!

Jika kita sudah melebihi tempoh setahun berkahwin, ada baiknya pergi bertemu doktor untuk buat pemeriksaan lanjut.

Ada banyak punca gagal hamil antaranya, masalah organ peranakan wanita, sperma lelaki yang sedikit, lemah atau cacat, rahim yang lemah, masalah hormon, tiub fallopio tersumbat, ada ketumbuhan cyst atau fibroid dan sebagainya.


Kita tak boleh nak diagnos sendiri atau main agak-agak je. Doktor pakar akan melakukan ujian yang detail untuk tahu punca tersebut.

Jika tidak ada apa-apa masalah, kenalah ikhtiar dengan cara yang lain pula.

Ikhtiar dengan suplemen tidak berdosa

Tujuan kita ambil suplemen adalah untuk cukupkan zat dan nutrisi yang amat diperlukan supaya tahap kesihatan dan kesuburan kita dapat ditingkatkan.

Tahu je lah apa yang kita makan hari-hari mungkin tak mengandungi zat nutrisi yang cukup.

Seperti saranan Doktor Pakar Sakit Puan yang tidak asing lagi, Dr. Hamid Arshat, beliau amat menggalakkan kita makan suplemen sebab itu keperluan badan.
Seorang pesakit berumor 32 tahun, sudah 11 tahun kahwin dan sudah buat ujian dan berbagai jenis rawatan kesuburan termasuk IUI tapi gagal hamil. Ada seorang anak angkat berumor 7 tahun. Jumpa saya untuk rawatan pada bulan october 2012. Saya beri Adipex untuk pecah lemak, Vit E, Vit C dan Folic acid . Alhamdulillah dia sudah hamil 7minggu dan scan sahkan kandungannya baik. Saya pesan dengan dia dan suami buat amal2 untuk tunjuk syukur kepada Allah SWT. -January 14, 2013
Pemilihan suplemen yang betul pun amat penting juga. Sekarang memang banyak suplemen muncul bagai cendawan lepas hujan. Buat pilihan yang tepat supaya tak menyesal kemudian hari.

Apa kata cuba suplemen Shaklee yang terbukti berkesan, semulajadi dan selamat di ambil untuk jangka panjang ni.

Perlu diingat, suplemen bukan ubat kesuburan, bukan juga pengganti makanan harian. Tapi kita ambil supaya badan kita dapat berfungsi secara optimum.

Set Daily Essentials, vitamin asas untuk sel yang sihat
pengedar shaklee kuantan

Kenapa saya cadangkan set ini?

Kerana set ini lengkap dengan semua zat harian yang badan kita perlukan iaitu ada protein, vitamin dan mineral, B complex, antioksidan iaitu vitamin C dan E serta asid lemak Omega 3 dan Omega 6.

Tidak boleh tidak, setiap hari kita mesti makan sumber di atas.

Kekurangan vitamin dan mineral tertentu dalam badan wanita boleh menyebabkan kitar haid yang tidak menentu, hormon tak seimbang, tinggi risiko keguguran dan kecacatan janin, sel telur yang cacat.

Bagi lelaki, kekurangan nutrisi boleh menyebabkan sperma cacat, sesat, bilangan yang terlalu sedikit dan hormon yang tidak stabil.

Masalahnya cukup ke?

Dengan pengambilan suplemen, insyaAllah kekurangan itu dapat di tampung semula.

Jadi, apa fungsi setiap vitamin di atas ni?

ESP-
Sumber asid amino yang menyokong asas pembinaan sel yang sihat. Sel telur dan sel sperma perlukan protein untuk hidup.

Vitalea-
Sumber vitamin dan mineral yang lengkap yang sangat diperlukan oleh tubuh seperti zink yang amat diperlukan untuk membina sperma yang sempurna, berfungsi dan berkualiti.

Kajian daripada University Harvard mengatakan mengambil multivitamin dapat meningkatkan peluang untuk hamil.

B Complex-
Kekurangannya boleh menyebabkan anemia yang boleh membawa kepada terhentinya ovulasi (penghasilan sel telur).

Perlu di ambil sejak sebelum hamil lagi untuk membina pertumbuhan janin yang sihat dan mencegah keguguran.

Vitamin C-
Kajian menunjukkan vitamin C dapat membantu memperbaiki aras hormon dan meningkatkan kesuburan pada wanita terutama pada fasa luteal.

Omega Guard-
Minyak ikan yang kaya Omega 3 yang berperanan mencegah sel rosak, memperbaiki hormon, serta menggalakkan pengeluaran hormon kesuburan yang lebih baik.

Vitamin E-
Antioksidan yang amat diperlukan untuk mencegah kerosakan sel sperma, melindungi DNA yang di bawa serta penting untuk pembentukan sperma yang sperma.

GLA Complex-
Sumber Omega 6 yang juga amat penting bagi wanita untuk mengimbangi hormon, menstabilkan kitar haid dan menyihatkan sel ovum.

Kedua-dua Omega 3 dan 6 adalah asid lemak asas yang sangat penting untuk tingkatkan kesuburan.

Banyak kajian menunjukkan pengambilan nutrien yang cukup sangat membantu untuk meningkatkan tahap kesuburan seterusnya mempercepatkan kita untuk mendapat cahaya mata.

Jadi, jangan berlengah lagi!

Mudah-mudahan usaha yang berterusan akan membuahkan hasil yang manis. Saya doakan.

Hubungi saya untuk dapatkan Set Vitamin Kesuburan ini.


012-9645614

ID:868994

Atau bagi pemegang kad debit dan kad kredit, boleh buat belian secara online. Klik:



Assalamualaikum wbt.

Percaya tak? Seorang manusia terdedah kepada lebih daripada 4 juta toksin sejak lahir, manakala seorang bayi baru lahir terdedah kepada lebih 200 jenis toksin, kimia dan industri dalam badan yang dipindahkan melalui tali pusat ibu.
Gerun kan?

Bayangkan kalau umur kita sekarang dah 35, berapa banyak toksin telah merosakkan badan kita. Sebab tu kita mudah rasa penat, asyik mengantuk, takde tenaga, selalu demam, mudah sakit, ada alahan, berat susah nak turun, jerawat, masalah usus dan sebagainya lagi.

Toksin bukan datang dari luar aje, tapi badan kita sendiri turut menghasilkan sisa metabolik akibat dari stress dan makanan tak seimbang.

Syukurlah, badan kita dah dilengkapkan dengan 'mesin' yang boleh keluarkan toksin tersebut. Toksin boleh keluar melalui air kencing, najis, peluh, tahi mata, tahi telinga dan sebagainya.

pengedar shaklee kuantan

Namun begitu, proses penyingkiran ini boleh terganggu jika badan mengumpul terlalu banyak toksin. Ya, 'organ' perkumuhan kita ini sendiri boleh rosak jika terlalu banyak timbunan toksin yang perlu disingkirkan.

Toksin yang tidak dikeluarkan, boleh menjejaskan tubuh kita. Lama-lama boleh jadi penyakit kronik seperti kerosakan buah pinggang, kerosakan hati, sakit jantung, diabetes, serta kanser.

Sebab tu, kita kena bantu supaya organ kita ni dapat buang toksin dengan lancar dan sempurna. Jangan tahu nak timbunkan toksin aje!

Susah ke nak buang toksin?

Tak susah. Badan kita memang akan keluarkan toksin. Tapi kita haruslah bantu proses tersebut supaya jadi lancar.

Di bawah ni saya kongsikan 10 cara yang mudah dan murah untuk buang toksin.

1. Banyak minum air kosong atau jus buah segar

Air kosong atau jus buah segar akan melancarkan peredaran darah sekaligus bertindak menyingkirkan toksin yang ada dalam salur darah dan sel kita.

Wajib cukupkan 8 gelas sehari atau lebih kurang 2 botol mineral besar.

2. Berhenti merokok

Merokok akan buat badan kita ditimbuni dengan banyak sangat bahan kimia berbahaya dan logam berat yang akan melekat pada darah lalu berkumpul pada sel dan organ.

Sisa toksik yang berbahaya nilah akan jadi punca penyakit seperti kanser. Organ penting seperti peparu akan jadi lemah kerana tak mampu nak singkirkan sisa tersebut.

3. Tidur yang cukup dan tepat pada waktu

Proses detoksifikasi berjalan pada waktu malam. Sebab tu kita digalakkan untuk tidur awal lebih kurang jam 9 atau 10 malam.

Pada masa ini, organ hati akan menjalankan fungsinya untuk menapis sisa kimia berbahaya dan membawanya ke usus untuk disingkarkan melalui najis.

4. Banyak makan buah dan sayur

Seperti yang kita tahu, buah dan sayur ada komponen kimia semulajadi yang sangat membantu tubuh kita untuk menyingkirkan toksin.

Contohnya nenas, limau, buahan jenis beri, dan sebagainya tapi kena cari yang organik, iaitu yang tidak disembur bahan kimia semasa penanamannya.

5. Jauhi persekitaran tercemar

Minimakan terdedah kepada udara kotor, asap kenderaan, radiasi elektrik dan elektronik, menghidu gas yang tidak selamat.

6. Puasa

Puasa adalah cara terbaik untuk buang toksin. Amalkan berpuasa Isnin dan Khamis setiap minggu. Tapi, bila dah puasa janganlah pergi berbuka dengan makanan yang tak sihat pula!

7. Kawal stress

Kita memang tak boleh nak lari dari stress, tapi kita dapat mengawalnya. Kawal fikiran akan mengawal emosi. Emosi yang baik dan stabil dapat mengurangkan pelepasan bahan kimia berbahaya dalam badan kita.

8. Berhenti makan makanan rapu, segera dan yang diproses

Ni yang susah sangat kita nak buat tapi kena juga buat. Berhentilah makan segala makanan yang kita tahu memang tak bagus pun untuk badan seperti gula, kopi, lemak tepu, makanan segera, makanan terproses, sebab semua ni adalah toksin.

9. Ambil sumber protein dan serat

Protein dan serat sangat bagus kerana ia dapat memerangkap toksin dan membawanya keluar daripada badan melalui najis.

Makanlah banyak buah dan sayur mentah, bijirin, kacang-kacang, beras perang dan sebagainya.

10. Bersenam secara sederhana

Bersenam akan buat darah kita lebih lancar dan badan akan melepaskan hormon yang akan membantu kita kawal stress.

Tarik nafas panjang (deep breath) supaya oksigen dapat sampai ke seluruh badan kita dengan lancar.

Perlu ke ambil suplemen untuk buang toksin?

Bergantung kepada tubuh badan masing-masing. Suplemen dengan betul dapat membantu sel, organ dan sistem badan kita untuk melakukan tugas menyingkirkan toksin dengan lebih berkesan.

Untuk organ hati, saya menyarankan mengambil DTX Complex.



Untuk usus pula saya cadangkan Herb-lax.

Manakala untuk singkirkan logam berat, saya cadangkan ambil Vivix dan Vitamin C.


Apabila kita melakukan detoks, kita akan membuang bahan yang tidak diperlukan di dalam badan.

Melakukan detoks dapat memberi kita rasa yang lebih sihat dan segar

1. Puasa dapat merehatkan organ kita

2. Organ hati dapat di ransang agar dapat mengeluarkan toksin dengan lebih lancar daripada tubuh

3. Usus, buah pinggang, kulit akan lebih sihat dan dapat berfungsi dengan baik

4. Peredaran darah akan jadi lebih lancar

5. Badan akan dapat nutrien yang cukup

6. Badan akan lebih sihat dan susah jatuh sakit

7. Kulit akan lebih sihat berseri

8. Badan akan lebih bertenaga

9. Rasa lebih muda

10. Hidup lebih ceria, positif dan bahagia

Tak percaya, cubalah buat detoks. Lebih-lebih lagi dengan suplemen Shaklee.

Jika berminat untuk dapatkan suplemen detoks ni, boleh buat belian secara online. Bagi pemegang kad debit dan kad kredit, klik:


Atau boleh juga menghubungi saya bila-bila masa:


012-9645614

ID: 868994


Stress dan geram!

Inilah yang keluar daripada mulut seorang ibu yang mana anaknya kerap kena sembelit, kadang sampai berdarah dan menangis-nangis, tapi masih lagi tak nak makan sayur dan buah!

Pendek kata anaknya memang terlalu memilih makanan.

Bila dia nak membuang, berjam-jam dalam toilet, berpeluh-peluh tapi hasilnya sangat mengecewakan.

shaklee kuantan

Sampai pada satu hari, anaknya lembik dan tidak bermaya.

Terus ibunya kejarkan dia ke hospital. Hasil diagnosis dan X-ray mendapati ususnya ada banyak sisa najis yang tertolak ke atas dan dan dah jadi jangkitan pun.

Bermalamlah mereka di wad pada malam itu. Doktor bagi ubat masuk ikut buntut tapi tetap menyarankan agar anaknya makan sayur, buah atau makanan yang boleh membantunya membuang najis dengan lancar.

Pun begitu, masih sukar je sebab dah jadi tabiat anak tak suka makan.

Dalam dilema ibu dibuatnya.

Rupanya memang betul bahaya jika sisa dan kerak usus tidak dibersihkan dengan betul oleh sistem penghadaman kita.

Hmm tapi kalau dah macam ni, nak buat macam mana?

Apa kata ibu bagi Mealshake Shaklee ni!

Mealshake Shaklee kaya protein, serat, vitamin dan mineral yang membantu melancarkan pergerakan usus anak-anak kita.

Bukan itu saja, ia sumber prebiotik yang sangat bagus yang menggalakkan fungsi bakteria baik dalam sistem pencernaan.

Anak saya sendiri, lebih mudah membuang apabila minum Mealshake.

shaklee kuantan




Sumber yang baik bagi serat dan protein untuk membina tisu badan, menyokong pertumbuhan dan perkembangan. Kaya dengan asid amino perlu, mineral kalsium dan zink untuk tulang yang kuat.

Harga RM120 (544g)





Untuk beli secara online, boleh guna kad kredit atau debit. Klik:


Atau hubungi:


012-9645614

ID Shaklee: 868994


Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, tahun 2017 ini genap lima tahun saya menjalankan bisnes Shaklee secara online atau lebih tepat lagi menggunakan medium Facebook dan blog.

Mungkin ramai yang tertanya-tanya, kenapa lama sangat bertahan dengan bisnes Shaklee? Tak bosan ke? Dah la Shaklee ni asyik-asyik kontroversi, asyik-asyik kena kecam. Silap orang, kalau tak tahan tu memang dah lama cabut lari.

Sebenarnya, buat bisnes apa pun, even menjual nasi lemak depan rumah, memang tak boleh nak lari daripada menghadapi saat-saat sukar. Susah senang, jatuh bangun memang adat meniaga. Mana ada bisnes yang tak melalui fasa-fasa merudum sebelum benar-benar berjaya.

Tapi, untunglah saya buat bisnes Shaklee. Hihi.. Ini yang saya nak cerita.

Dulu saya mulakan dengan modal RM75 (termasuk pos). Sekarang dah kena GST, jadi nak daftar kena bayar RM79.50. Alhamdulillah lepas 2-3 bulan meniaga dah pulang modal RM75 ni.

Saya memang mulakan bisnes Shaklee dengan niat nak bisnes, bukan sebab termakan produk dia seperti kebanyakan pengedar yang lain. Tapi, bila dah join, haruslah kena makan produk dia dulu barulah boleh menjual.

Tapi, saya tak makan dulu, saya jual dulu. Eh paham ke apa saya cakap ni.

Produk pertama saya cuba ialah Ostematrix sebab masa tu saya ada masalah sakit pinggang yang teruk sangat (rupanya saya mengandung tapi saya tak tahu dan tak lama lepas tu saya keguguran).

Apabila nak mula menjual mestilah nak tahu maklumat pasal produk. Jadi saya google dan baca blog-blog pengedar Shaklee untuk kutip sebanyak mungkin info.

Saya juga banyak bertanya dengan upline saya. Macam-macam saya tanyakan maklumlah budak baru belajar, kena banyak bertanya.

Saya memang seronok buat bisnes ni sebab banyak sangat benda yang saya belajar. Dari bab bisnes sampai bab kesihatan.

Sebelum ni memang saya tak ambil berat langsung bab-bab kesihatan keluarga. Anak saya batuk sampai saya sesak nafas pun saya tak tau nak buat apa. Teruk betul! Syukur takde perkara buruk yang jadi.

Lebih lama dengan Shaklee, lebih banyak saya tahu dan belajar.

Tapi, korang mesti nak tahu jatuh bangun saya dengan Shaklee kan? Takkan takde kisah sedih? Takkan happy2 je sentiasa?

Bisnes Shaklee sama je macam bisnes lain. Kena bersusah-susah dahulu membina bisnes. Puan Ainon selalu cakap 3 tahun pertama tu tahun puaka bagi pendiri bisnes. Maknanya apa?

Tak kira kita jual tudung ke, produk kosmetik ke, produk makanan ke, tahun-tahun pertama kita akan struggle gila untuk kukuhkan bisnes kita.

Lepas tiga tahun pertama dah ok? Tak. Lepas tiga tahun pertama, angka bungkus tu lagi tinggi. Jadi, kalau korang buat bisnes bukan MLM, jangan nak syok sangat dulu. Lagi pulak kalau buat bisnes jenis ikut trend ni. Lagi cepat bungkus kalau trend dah habis.

Eh, saya bukan doakan. Nak bagitahu realiti kehidupan.

Habis tu, untung ke bisnes Shaklee?

Ni lah nak bagitahu. Shaklee ada produk terbaik. Terbaik bukan setakat dah lebih 50 tahun dalam Malaysia, tapi produknya dah lebih seratus tahun wujud atas muka bumi ini.

Produk Shaklee ada kajian saintis. Kiranya kita dah tak payah nak fikir pasal produk, nak cari bahan, nak buat R&D, biar je Shaklee uruskan semua tu.

Tugas kita bina empayar bisnes kita sendiri je.

Ini yang seronoknya bisnes Shaklee.

Kita cuma fikir macam mana cara nak dapat pelanggan, nak buat sales dan kembangkan team kita. Itu aje.

Nak kembangkan team ni yang tak senang sangat, yang mana ramai orang give up dan cabut buat bisnes lain (padahal lepas tu sama jugak nak kena cari orang jugak jadi agenlah, jadi dropshiplah).

Alhamdulillah..saya masih disini.

Membantu ahli team saya membina bisnes diorang pula. Seronok tengok dari yang jenis malu-malu kini berani buat vlog sendiri, dari buta IT dah boleh bina blog dan dapatkan sales daripadanya, daripada surirumah yang takde pendapatan dah boleh tampung sikit-sikit perbelanjaan keluarga.

Nak berjaya pokok pangkalnya diri kita sendiri.

Dah jumpa peluang terbaik, maka buatlah yang terbaik. Kita dah berada dalam bisnes yang fleksibel, yang tak perlukan modal besar, yang mempunyai produk diiktiraf dan terbukti secara saintifik, yang mempunyai sistem bisnes yang terbaik.

Dah ada dalam Shaklee, kaji betul-betul, tanya mereka yang berpengalaman dan dah lama dengan Shaklee.

Orang dah berjaya, tapi kita gagal, itu bukan salah company tapi memang salah diri sendiri!

Oh, buat korang yang masih tertanya-tanya bisnes Shaklee ni macam mana, saya ringkaskan.

1. Shaklee adalah syarikat nutrisi yang menjual produk suplemen kesihatan terbaik. Boleh baca lanjut Kenapa Saya Pilih Suplemen Brand Shaklee.

2. Modal permulaan cuma pendaftaran ahli sebanyak RM79.50.

3. Tak perlu buat stok menimbun-nimbun sebab Shaklee boleh proses order kita secara online saja terus ke pintu rumah pelanggan.

4. Shaklee menggunakan sistem Multilevel Marketing (MLM) untuk memasarkan produknya. Sebab tu kita tak jumpa Shaklee di jual secara terbuka di farmasi atau drugstore.

Tujuan sistem MLM ni supaya pelanggan / pengguna mendapat maklumat yang cukup mengenai produk contohnya bila kita jadi ahli dan makan produk Shaklee, kita akan sentiasa dapat konsultasi serta khidmat nasihat daripada upline (penaja) kita.

Dengan itu proses menyampaikan maklumat tu lebih mudah dan jelas. Kita boleh tanya upline kita tu macam-macam untuk lebih faham mengenai produk atau bisnes tu sendiri.

Namun begitu, ada juga individu yang menyalahgunakan sistem MLM ini untuk cepat naik pangkat dan cepat kaya. Maka hingga sekarang pun bisnes MLM ini sering disalah anggap.

Boleh baca sini MLM Suci vs MLM Haram jadah.

Kesimpulannya, saya seronok dengan bisnes Shaklee dan saya akan terus membesarkan team saya supaya kami sama-sama dapat menikmati insentif dan bonus yang Shaklee tawarkan.


Ini gambar masa menghadiri National Convention 2016. Tahun 2017 tak pi sebab sarat mengandung. Tahun 2016 ni Adibah Noor jadi MC.


Gambar dengan salah seorang #SLGLeader. Tak aci betul lampu suluh kat dia saya nampak gelap. Ye, Shaklee bisnes yang sangat mesra keluarga. Pergi convention pun boleh bawak anak.

Ok lah panjang dah tulis ni. Nak join team saya, wasap je ke www.wasap.my/60129645614 nanti saya reply.

Salam kejayaan, bai!

Assalamualaikum wbt.

Pernah tak suatu hari tu, kita rasa badan tiba-tiba menggigil, takde tenaga, rasa berpeluh dan rasa macam nak pitam?

Kalau nak tahu, itulah tanda kita mengalami hipoglisemia iaitu keadaan dimana paras gula dalam badan kita sudah menurun melebihi paras normal.

Saya sendiri kerap juga mengalami keadaan ni terutama apabila menghampiri tengah hari walaupun saya ada mengambil sarapan pada awal pagi.

pengedar shaklee kuantan

Dulu, semasa hamil, saya ada berjumpa pakar pemakanan lalu saya menceritakan keadaan tu kepada beliau.

Pakar pemakanan kata, memang ada banyak makanan yang kita makan boleh menyebabkan gula naik cepat tapi cepat menurun.

Antara makanan tersebut ialah
  • nasi
  • mee
  • kueh tiaw
  • makanan bertepung putih
Kenapa hipoglisemia boleh berlaku?

Glukos ialah sejenis gula yang ditemui dalam darah kita. Apabila kita makan, glukosa dalam darah akan meningkat.

Secara normal, bila glukosa dalam darah meningkat, badan kita secara automatik akan membebaskan hormon insulin. Insulin berfungsi supaya sel badan kita menyerap glukosa tadi dan kandungannya dalam darah akan menurun secara perlahan-lahan. 

Bagi orang yang mengalami hipoglisemia, badannya melepaskan terlalu banyak insulin selepas kita makan. Oleh itu ia menyebabkan penurunan gula mendadak dalam darah. Apabila penurunan melebihi paras normal, hipoglisemia berlaku.

Begitu juga bagi orang yang tidak mengambil sebarang makanan dalam tempoh yang lama. Paras glukosa akan menurun dan jika terus tak makan, hipoglisemia akan berlaku.

Bagaimana nak cegah hipoglisemia?

Kalau kita berada di rumah, ok lah juga. Macam mana kalau kita berada di luar? Tengah kerja? 

Badan kita menggunakan glukosa untuk menghasilkan tenaga. Jika terasa badan dan mula nak hipo, cepat-cepatlah makan. 

Untuk mencegah berlakunya hipoglisemia kena juga jaga pemakanan kita. Elakkan makan makanan yang boleh menyebabkan glukosa naik tinggi (sebab kita tak mau insulin dilepaskan terlalu banyak).

Oleh itu cuba elakkan makanan yang saya sebut di atas. Antaranya lagi termasuk juga:
  • gula-gula
  • air kotak
  • air soda atau minuman bergas
  • dan sebarang minuman yang bergula seperti jus buah dalam kotak
Semua minuman ni memang akan buat kita cepat bertenaga, tapi cepat juga buat gula darah drop. Lagipun tidak bagus diambil selalu kerana boleh menyebabkan punca penyakit. 

Makanan terbaik untuk mencegah daripada berlakunya hipoglisemia ialah banyakkan makan makanan berkarbohidrat kompleks berbanding karbohidrat ringkas.


Karbohidrat kompleks lebih bagus sebab ia mengandungi fiber dan kanji yang mana usus kita mengambil masa untuk memecahkannya menjadi glukos.

Makanan jenis ini juga duduk lebih lama dalam usus dengan itu kita akan rasa kurang lapar. Selain itu, makanan jenis ini biasanya mengandungi indeks glisemik rendah (GI rendah).

Jika memang jenis kerap mengalami hipo, sediakanlah makanan atau minuman yang dapat membantu mengurangkan gejala tersebut contohnya kismis, buah kurma, minuman protein shake seperti ESP, serta buah-buahan dan sayur sama ada dijadikan salad atau makan begitu saja.

Ambillah juga makanan dengan kerap untuk mengekalkan paras gula sihat dalam darah.

Bahaya ke hipoglisemia?

Sudah tentulah bahaya. Setiap sel dalam badan kita ni amat memerlukan glukosa untuk berfungsi. Apabila glukosa terlalu rendah, sel kita akan 'kelaparan' tenaga. 

Kita akan rasa simptom seperti di atas tu tadi. Dan jika keadaan berlanjutan, kita boleh rebah tidak sedarkan diri dan boleh juga menyebabkan kematian. 

Tahukah anda?  Apabila gula drop tengah malam, kita akan mengalami mimpi ngeri ,menangis dalam tidur 😭   dan tingkahlaku yang pelik2🤔


Hipoglisemia atau hiperglisemia, memang selalunya ada kaitan dengan kencing manis. Jika memang ada penyakit kencing manis dan kerap mengalami hipoglisemia, berbincanglah dengan doktor ya. 

ESP Shaklee bantu kurangkan hipoglisemia!

Eh, betul ke?

Mestilah betul.

ESP Shaklee ni serbuk kacang soya premium yang kaya protein serta mengandungi karbohidrat kompleks. Bukan tu je, indeks glisemik ESP ni rendah jadi gula dalam darah tidak akan naik mendadak.

Sesiapa yang minum ESP Shaklee ni pasti akan rasa:

1. Lebih bertenaga dalam masa yang lama

2. Kenyang lebih lama

3. Paras gula darah sentiasa terkawal (bagus untuk pesakit diabetes)

Bukan itu saja, badan lebih sihat dan jarang sakit. Protein kan asas kepada pembinaan sel.

Sebab itu ramai yang sukakan ESP Shaklee ni. Dari ibu mengandung hinggalah ke nenek yang tiada selera makan. ESP boleh jadi meal replacement bagi orang yang tiada selera makan, tapi nak sumber protein untuk kekal bertenaga.

Banyak lagi sebenarnya khasiat ESP ni. Saya sendiri pengamal tegar sejak lima tahun dulu. Anak-anak saya pun cukup suka!

Bila saya terasa nak hypo je (walaupun stay di rumah, kebizian menyebabkan saya jarang makan) cepat-cepat saya bancuh ESP ni. Alhamdulillah, segar kembali. Macam tu juga bulan puasa. Saya minum ESP masa sahur lepas makan nasi. 

Pada anda yang selalu mengalami hipoglisemia, ataupun yang jenis sibuk sangat sampai selalu tak sempat nak makan, shake aje ESP ni. Mesti puas hati!

Jika berminat nak beli, boleh beli secara online bagi pemegang kad debit atau kad kredit. Klik di bawah:


Atau boleh juga menghubungi saya :



ID: 868994

*Produk ini tidak bertujuan untuk merawat penyakit, ia adalah suplemen yang mencukupkan zat nutrisi sahaja.