10 Bahaya Kekurangan Air Lepas Bersalin

Dari dulu lagi ibu berpantang sering di momokkkan supaya jangan minum air terlalu banyak lepas bersalin. Katanya akan buat faraj jadi lecak, boleh sebabkan kentut vagina, perut menggeleber dan macam-macam lagi.

Tiada bukti saintifik mengenai perkara di atas. Bahkan kekurangan air pada ibu lepas bersalin amatlah di takuti dan boleh menyebabkan kematian!

Saya dulu pun memang percaya pada kata-kata tersebut. Tapi, masa berpantang anak ke-empat kira-kira tiga bulan yang lalu (ketika entry ini di tulis), saya mengikut kata badan saya sendiri. Saya memang perlukan banyak air!


Bahaya sebenarnya bila badan kekurangan air ni, nak-nak lagi lepas kita bersalin. Tanda awal yang kita tak minum banyak air ialah kita berasa terlalu haus serta sakit kepala.

1. Sebanyak 2/3 kandungan badan kita ni ialah air. Begitu pentingnya air sebab tubuh kita akan berfungsi dengan normal apabila bendalir badan mencukupi.

Apabila lepas bersalin, badan kita memang bekerja keras untuk proses pemulihan. Jadi kita mesti bantu dengan memberinya air yang mencukupi.

2. Air sangat penting untuk penghasilan susu ibu. Jika susu kurang di hasilkan, maka dibimbangi bayi pula akan mengalami dehidrasi, akan kerap menangis dan tidak membesar dengan baik.

3. Sembelit paling di takuti oleh ibu berpantang. Maka banyakkanlah minum air supaya proses penghadaman menjadi lancar dan sembelit dapat di elakkan.

4. Air juga membantu mengimbangi kepekatan gula dan garam dalam darah. Kekurangan air akan beri kesan besar dan mungkin boleh menyebabkan kerosakan organ seperti buah pinggang dan jantung.

5. Air sangat membantu melancarkan peredaran darah dan mencegah darah beku yang menyebabkan jantung berhenti berfungsi. Sekarang dah banyak kes di mana ibu lepas bersalin meninggal dunia akibat pembentukan darah beku yang menyebabkan jantung berhenti berfungsi secara tiba-tiba.

6. Penat dan mengantuk kerana darah beroksigen tidak dapat di edarkan ke seluruh badan dengan sempurna.

7. Kekejangan otot terutamanya otot kaki. Sendi-sendi badan boleh berasa kebas dan sakit.

8. Demam

9. Pernafasan dan degupan jantung menjadi laju

10. Tidak sedarkan diri apabila dehidrasi sudah menjadi terlalu kronik.

Dehidrasi yang kronik boleh menyebabkan kerosakan organ seperti buah pinggang, masalah usus, boleh menyebabkan kerosakan hati, sendi, saraf dan otot. Amat menakutkan bukan?

Sebelum badan beri isyarat kita kekurangan air, maka konsistenlah minum 8-12 gelas sehari.

  • Elakkan minuman sejuk dan berais
  • Minum sikit-sikit tapi kerap
  • Elakkan kafein 
  • Boleh minum minuman isotonik asalkan ia tidak mengandungi gula tambahan

Ini yang saya amalkan masa berpantang hari tu. Air tu memang kena habiskan dalam masa sehari. Ada lagi tambah dengan air milo, air suam 2 gelas lepas makan nasi. Letak dalam botol tu senang nak angkut ke mana-mana.

Vitamin-vitamin tu memang wajiblah untuk bagi tenaga, untuk baik pulih badan dan nak bagi senang membuang, luka cepat baik, kurangkan stress sama. Vitamin semua ni ada dalam Set Postnatal Shaklee.

Pada ibu-ibu yang sedang berpantang atau yang nak bersalin tak lama lagi tu, jangan takut untuk minum banyak air. Minum air suam. Air tu bukannya direct turun ke faraj (takde sangkut paut pun).

Badan akan lebih fresh dan rasa bertenaga jika dapat cukup air. ;)

Mama Anak 4,

012-9645614

Tiada ulasan:

Catat Ulasan