Assalamualaikum wbt.

Sejak beberapa tahun ni, industri makanan jamu untuk kesihatan agak popular di Malaysia. Macam-macam jenis jenama jamu muncul bagai cendawan lepas hujan. Sampai saya sendiri tak ter'follow' dah apa jenis jamu yang ada sebab banyak sangat.

Jamu sebenarnya ialah perkataan yang berasal daripada Indonesia yang bermaksud ubat tradisional atau juga dikenali sebagai ubat herba. Bahan-bahan jamu diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan herba (akar, daun, batang, buah) yang di proses secara tradisional (dikeringkan, dihancurkan, di bancuh, direbus, dan sebagainya).

Kalau pergi ke Indonesia, kita akan jumpa ramai sangat orang jual jamu di tepi-tepi jalan. Kebanyakan jamu ni mereka buat sendiri je dan jenis-jenis jamu tu berbeza ikut permintaan. Cuma sekarang ni, kebanyakan jamu telah dipaketkan atau dibotolkan supaya lebih mudah untuk dijual dan digunakan.


Fungsi jamu juga berbeza-beza. Jamu beras kencur contohnya berfungsi untuk menghilangkan sengal-sengal tubuh, jamu kunir asam pula untuk menyejukkan tubuh dan mengelakkan tubuh panas dari dalam, jamu pahitan pula diminum untuk merawat masalah gatal-gatal dan kencing manis.

Senang cerita macam kita kat Malaysia ni, gunakan herba belalai gajah untuk merawat kencing manis, herba misai kucing untuk masalah kencing, buah pinggang dan batu karang , tongkat ali untuk menambah tenaga, manjakani dan kacip fatimah untuk kesihatan organ peranakan dan banyak lagi.

Walaupun herba-herba ni bermanfaat untuk kesihatan dan kecantikan, ia juga boleh memudaratkan jika di proses atau digunakan secara salah. Contohnya herba A disahkan bermanfaat untuk merawat penyakit tertentu, tetapi boleh memudaratkan jika di ambil dalam dos tinggi. Dalam konteks ini, herba sepatutnya diproses dan digunakan berdasarkan standard penggunaan yang tinggi dan tepat. Sama macam ubat.

Jamu semasa berpantang?

Jamu, herba, akar kayu telah digunakan secara turun temurun dan salah satu aspek penting semasa berpantang. Amalan makan jamu yang betul dapat memulihkan kesihatan ibu lepas bersalin, memanaskan badan, mengecutkan organ, urat dan otot yang kendur, mengeluarkan angin, memberi tenaga dan sebagainya.


Tidak salah mengamalkan makan jamu semasa berpantang dan digalakkan makan hingga 44 hari untuk memastikan segala kotoran dan toksin keluar dari badan.

Apa itu suplemen?

Dalam istilah sebenarnya ialah dietary supplement iaitu sesuatu nutrien tambahan dalam makanan yang berfungsi mencukupkan nilai yang diperlukan oleh tubuh. Ia boleh jadi protein, karbohidrat, lemak, vitamin, mineral. Contohnya seorang individu yang sakit, makan dalam kuantiti yang amat terhad, maka dia perlu mengambil suplemen untuk mencukupkan nutrisi yang dapat membantu tubuhnya kembali sihat.

Suplemen tidak boleh di anggap ubat oleh sebab itu tidak boleh kata ia dapat mendiagnos, menyembuh, merawat dan mencegah penyakit. Tetapi suplemen boleh membantu menyumbang kepada kesihatan dan kecergasan tubuh.

Fungsi suplemen semasa berpantang

Semasa berpantang, kita amat menjaga pemakanan. Banyak makanan kita tidak boleh dan tidak digalakkan makan. Kita juga minum air hanya dalam kuantiti terhad. Kita makan sayur dan buah juga dalam kuantiti kecil malah kadang-kadang tak makan langsung. Jadi dimana kita boleh mendapat semua zat dan nutrisi yang sangat diperlukan oleh badan kita sedangkan itulah waktunya badan kita perlu pulih dengan cepat dan sempurna?

Jadi disinilah kita perlukan suplemen atau makanan tambahan.

Ingat, setiap hari badan kita perlukan sejumlah amaun protein, karbohidrat, lemak, vitamin dan mineral. Jika amaun ini tidak mencukupi, tubuh kita tidak dapat berfungsi dengan baik. Contohnya badan perlukan protein dan asid amino untuk pertumbuhan dan pembinaan sel-sel baru. Tapi masa pantang kita ayam tak boleh makan, telur lagilah tak boleh makan, kacang-kacang pun sama.


Badan kita perlukan vitamin C untuk sistem imun yang kuat, zink untuk tindakbalas metabolisme dan pemulihan luka, B kompleks untuk pemulihan urat saraf, kalsium untuk mengembalikan kekuatan saraf dan otot dan sebagainya lagi.

Jelaslah disini bahawa kedua-dua jamu dan suplemen amat penting semasa berpantang dan kedua-duanya mempunyai peranan tersendiri dalam pemulihan dan kesihatan.

Jamu vs suplemen: mana yang lagi baik semasa berpantang?

Ambil dua-dua.

Jika berminat mendapatkan Set Vitamin Selepas Bersalin Shaklee, hubungi saya:

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID: 868994

atau buat belian online sendiri dengan klik:




Assalamualaikum wbt.

Penyakit dimentia ni jarang-jarang disebut orang, walhal ia adalah satu penyakit yang semakin banyak berlaku sekarang ni.

Dimentia adalah satu keadaan dimana berlaku kemerosotan dalam fungsi kognitif akibat kecederaan atau penyakit pada otak melebihi apa yang di jangka dalam proses penuaan biasa.

Secara mudahnya bolehlah kita takrifkan sebagai pelupa, hilang ingatan, atau nyanyuk. Teringat pula saya pada cerita drama Melayu masa saya kecil-kecil dulu mengenai orang tua yang hilang ingatan pada masa-masa tertentu ni.


Sekarang pun masih ada kes-kes warga emas hilang kerana tidak ingat jalan balik kerumah. Ini antara simptom biasa dimentia.

Sebenarnya simptom ni berbeza antara individu. Tapi bolehlah kita bahagikan kepada dua kategori iaitu perubahan kognitif dan perubahan psikologi.

Perubahan kognitif

  • hilang ingatan
  • susah nak berkomunikasi, hilang perkataan
  • sukar melaksanakan tugas yang lebih kompleks
  • sukar melakukan urusan perancangan atau mengendalikan sesuatu
  • kesukaran dalam fungsi motor dan koordinasi
  • mudah lupa atau lost
Perubahan psikologi
  • perubahan personaliti
  • hilang kewarasan
  • tingkahlaku tak sesuai
  • paranoia
  • halusinasi
  • mendengar suara
Dimentia melibatkan kerosakan sel saraf dalam otak yang boleh berlaku di kawasan tertentu dalam otak. Oleh itu individu yang terlibat mendapat kesan bergantung kepada kawasan mana yang terlibat itu.

Jadi punca seseorang itu mendapat dimentia adalah berdasarkan bahagian mana dalam otaknya yang mengalami kecederaan atau gangguan saraf.

Banyak juga sebab dan faktor risiko yang boleh menyebabkan seseorang itu mendapat dimentia. Antara mereka yang kemungkinan besar berisiko mendapat dimentia ialah:

  1. Peningkatan usia
  2. Sejarah keluarga
  3. Down syndrome
  4. Pengambilan alkohol
  5. Atherosclerosis (timbunan lemak dalam dinding arteri)
  6. Tekanan darah
  7. Kolesterol tinggi
  8. Tekanan
  9. Diabetes
  10. Tinggi aras estrogen
  11. Aras homocysteine dalam darah
  12. Obesiti
  13. Merokok
Dimentia mungkin susah nak pulih. Pesakit perlu jalani rawatan, makan ubat, terapi dan sebagainya. 

Untuk mencegah dimentia pula, lakukan perubahan dalam cara hidup kita. 

1. Banyakkan berbual dan berkomunikasi

2. Elakkan tekanan perasaan dan emosi berlebihan

3. Banyakkan bersenam dan berfikiran positif

4. Buat banyak latihan yang menguji ketahanan otak dan daya fikir

5. Kurangkan kafein, lemak, kolesterol, garam dan gula berlebihan

6. Berhenti merokok dan minum alkohol

7. Buat dan tulis perancangan setiap hari

8. Banyakkan membaca Al-Quran

9. Makan secara sihat makanan yang seimbang dan berkhasiat

10. Ambil dietary supplement

Suplemen Untuk Kuatkan Semula Ingatan dan Keupayaan Mental

Kajian dalam Journal Of NeuroScience menunjukkan pengambilan secara tetap antioksidan yang dinamakan resveratrol dapat meningkatkan keupayaan memori dan otak. Vivix tinggi kandungan resveratrol dan dapat membantu mencegah dan memperbaiki kerosakan sel dan melambatkan penuaan sel.

Suplemen Omega 3 adalah asid lemak politaktepu yang wajib di ambil kerana ia mengandungi DHA, yang dapat meningkatkan ingatan, mencegah Alzheimer, dan supaya sel-sel otak terus aktif berhubung.

Lecithin adalah komponen penting dalam otak yang berfungsi sebagai penghantar isyarat supaya sel-sel otak terus saling berhubung. Kekurangan lecithin boleh menyebabkan seseorang jadi pelupa, dan hilang ingatan.

Menjadi pelupa, hilang ingatan dan nyanyuk semestinya sesuatu perkara yang sangat sukar di terima. Orang sekeliling mesti memainkan peranan agar pesakit ini dapat menerima diri mereka sendiri dan tidak merasa diri mereka menyusahkan orang lain.

Dan, kalau nak tahu bukan warga emas je yang boleh jadi pelupa, orang muda pun sama. Nak-nak bila dah masuk umur 30an, metabolisme dah menurun, hormon juga dah tak seimbang. Kalau tak jaga dari sekarang, bila lagi kan?

Jika berminat untuk mendapatkan suplemen kesihatan mental ini, boleh hubungi saya;

Puan Suhaila Budin
012-9645614
ID: 868994

atau buat belian sendiri secara online dengan klik;


Semoga kita semua dikurniakan kesihatan berpanjangan untuk memudahkan kita beribadah hingga akhir hayat kita, insyaAllah.
Assalamualaikum wbt.

Memasuki usia menopaus tentunya memberi perasaan yang bermacam-macam kepada seorang wanita. Ada yang gelisah, takut, sedih dan tidak kurang ada yang seronok dan gembira kerana tidak perlu lagi risaukan kehamilan.

Menopaus ialah proses biologi semulajadi dimana semua wanita akan melaluinya cuma yang membezakan antara individu ialah cepat atau lambat mereka menopaus dan bagaimana sikap mereka menghadapi perubahan fasa kehidupan ini.

Kekal sihat dan anggun di usia menopaus

Walaupun menopaus menyebabkan berakhirnya kesuburan seorang wanita, tetapi kita mampu untuk terus kekal sihat dan cergas malah dapat melakukan semua kegiatan harian seperti biasa termasuklah dari segi hubungan seksual dengan suami.

Bagaimana nak tahu jika seseorang wanita itu menopaus?

Ada banyak tanda-tanda dan gejala yang boleh diperhatikan, namun yang paling ketara ialah kedatangan haid tidak lagi teratur malah adakalanya tidak datang berbulan-bulan (bukan disebabkan menyusu bayi atau mengambil perancang keluarga).

Selain itu, wanita menopaus akan mengalami gejala fizikal seperti 'hot flashes' dimana berasa panas dan kemerahan di muka serta berpeluh, emosi yang tidak menentu, tidur yang sering terganggu, perasaan cemas dan sebagainya.

Baca lanjut mengenai gejala menopos dalam entry ini.

Perlukah wanita menopaus berjumpa doktor?

Jika mengetahui gejala menopaus sudah bermula, bertemulah dengan doktor untuk memeriksa tahap kesihatan seperti tekanan darah, bacaan kolesterol, bacaan gula dalam darah, dan lakukan screening seperti colonoscopy, mammography, lipid screening, ujian tiroid, payudara dan pelvik.

Selalulah berjumpa dengan doktor jika mendapati ada perubahan atau mengalami gejala yang semakin teruk.

Suplemen Terbaik Untuk Wanita Menopaus

Wanita, walaupun sudah menopaus mesti mengekalkan kesihatan dengan baik. Adakala wanita menopaus ini lebih sihat dan cergas berbanding wanita yang belum menopaus. Mereka lebih gembira menghadiri majlis ilmu di masjid, dapat bersosial di kenduri kendara, bercuti serta travel ke luar negara bersama anak-anak, dan melakukan hobi serta kegemaran bila-bila masa mereka suka. Seronok kan?

Dengan mengamalkan cara hidup yang sihat dari segi rohani dan jasmani, tidak mustahil wanita menopaus kembali anggun menawan seperti wanita lain. Satu perkara yang mesti dititik-beratkan ialah menjaga pemakanan, dan mulakanlah mengambil nutrisi berkhasiat yang dapat membantu mengatasi gejala tidak selesa itu tadi.

#1. Antioksidan

Proses menopaus dan penuaan secara semulajadi melibatkan satu proses di panggil tekanan oksidatif dimana ia menghasilkan lebih banyak radikal bebas perosak seperti reactive oxigen species (ROS).

Pada keadaan biasa, antioksidan akan meneutralkan semula ROS, oleh itu badan kita akan selamat daripada kerosakan akibat tekanan oksidatif. Tapi, apabila badan semakin berusia, level antioksidan menurun dengan ketara, maka timbullah pelbagai masalah kesihatan akibat lebihan radikal bebas seperti penurunan aras estrogen, masalah jantung, osteoporosis, kanser, dan sebagainya.

Jadi pengambilan antioksidan tambahan sangat diperlukan oleh badan untuk memusnahkan radikal bebas dalam badan dan mencegah sel daripada rosak.

#2. Estrogen

Kita tahu, apabila menopaus, hormon estrogen turun maka pelbagai fungsi tubuh mula merosot. Ini kerana hormon estrogen memainkan peranan penting dalam lebih 400 fungsi berbeza dalam tubuh kita.

Maka tak hairanlah, apabila seseorang itu mula menopaus, kitar haid bercelaru, keintiman merosot, kesihatan vagina juga merosot, mood tak menentu, payudara menggeleber, kekeringan kulit dan sebagainya lagi.

Mengambil makanan yang mengandungi phyto-estrogen dapat mengembalikan semula fungsi-fungsi tubuh supaya dapat berjalan dengan lancar.

#3. Omega 3

Wanita yang sudah menopaus biasanya akan mengalami peningkatan berat badan dan pengumpulan lemak berlebihan (akibat kekurangan estrogen). Pengambilan lemak seperti Omega 3 amat diperlukan untuk melancarkan salur darah, mengurangkan gejala menopaus seperti hot flashes, mencegah kanser kolon dan kanser payudara, mengimbangi semula hormon dalam badan serta mengingkatkan tahap kesihatan.

#4. Omega 6

Seperti juga Omega 3, Omega 6 turut diperlukan oleh badan. Omega 6 berfungsi mengurangkan gejala menopaus, memperbaiki masalah kulit, memperbaiki keintiman, melancarkan tekanan darah, mencegah kanser payudara dan pembentukan cyst.

#5. Kalsium dan vitamin D

Apabila usia meningkat dan hormon menurun, tulang mula hilang kekuatannya. Kolagen yang mengikat kalsium dalam tulang turut berkurang dengan itu akan lebih mudah mendapat osteoporosis. Wanita menopaus amat digalakkan mengambil sumber kalsium daripada makanan dan mendapatkan vitamin D daripada sinar matahari pagi.

Selain mengamalkan pemakanan yang baik, ubahlah cara hidup kepada yang lebih sihat dan aktif, cukupkan tidur, kurangkan kafein, garam dan gula berlebihan, berfikiran positif dan bergembiralah dengan keluarga dan teman-teman.

Ingin bertanya lanjut atau berminat mendapatkan Set Menopaus ini, boleh hubungi saya:

Puan Suhaila Budin
012-9645614

atau buat belian sendiri secara online dengan klik di sini:


Semoga semua wanita di dunia di kurniakan kesihatan berpanjangan supaya terus jadi wanita super!

Salam sayang. :)