Segalanya tentang hormon!

Apabila kita mengandung, tubuh kita akan jadi bercelaru. Sebaik lepas bersalin, dan aras hormon berubah dengan mendadak, tubuh kita juga huru-hara. Nak-nak pula bila kita menyusukan bayi dengan susu ibu.

Sesetengah wanita, lepas bersalin, dia akan mengalami ketakseimbangan hormon (hormone imbalance). Bagi wanita yang tidak menyusukan bayi dengan susu ibu, haid nya boleh datang seawal minggu ke 10 selepas bersalin (boleh jadi lebih awal dari itu).

Memang agak susah nak beritahu bila waktu yang tepat haid sepatutnya datang semula selepas bersalin. Ini kerana ia bergantung kepada aras hormon dalam badan wanita itu masing-masing.


Tapi bagi ibu yang menyusukan bayi dengan susu ibu, memang sesuatu yang normal jika haid datang agak lewat selepas bersalin. Bagi saya sendiri, haid hanya datang kira-kira lebih kurang 7-8 bulan lepas saya bersalinkan baby Fawwaz.

Yang menjadi masalah di sini ialah apabila kitar haid itu tidak tetap setiap bulan. Kerana haid yang tak tetap ni, kita susah nak tentukan waktu subur. Bila dah macam ni, takut terbabas dan termengandung lagi sekali.

Inilah yang saya alami dulu. Dah la risau haid datang tak menentu. Tempohnya pula kemain lama.

Sebelum-sebelum ni haid saya memang tetap 28 hari. Sejak dari zaman remaja sampai dah beranak dua. Lepas anak ketiga ni haid dah mula bercelaru.

Mula-mula tak sampai pun 28 hari. Ok lagi lah. kemudian bulan depannya 35 hari. Lepas tu 40 hari. Risau la juga nanti baby Fawwaz terdapat adik baru. Huhu.

Bagaimana saya atasi masalah ini?

Saya tahu ini sebab hormon. Oleh itu saya mulakan pengambilan GLA Complex. Seeloknya GLA ni di ambil awal lagi. Tapi tu lah.. banyak sangat benda nak makan kan. Ada masalah baru cari GLA. :D

GLA Complex ni ialah asid lemak Omega 6. Ia di ekstrak daripada bunga borage yang tinggi kandungan GLA nya. Bukan tu saja, ia juga 3 kali lebih bioavaiabiliti dan 3 kali lebih berkesan daripada minyak GLA daripada tumbuhan lain.

Yang best lagi dalam 1 kapsul ni juga mengandungi minyak bunga matahari dan vitamin E yang berfungsi mengingkatkan keberkesanan dan kestabilannya.

So saya ambil GLA Complex ni setiap hari. Ada juga lah skip sekali sekala. Tapi Alhamdulillah, dengan izin Allah, tepat hari ke 28 selepas itu, haid saya mula kembali seperti biasa.

Bagaimana GLA Complex berfungsi?

Asid lemak Omega 6 (atau ringkasnya GLA) ini akan membentuk hormon prostaglandin di mana hormon inilah yang akan mengawal selia hormon estrogen wanita. Jadi apa-apa masalah berkaitan hormon contohnya gejala PMS, sengugut, menopaus, mood swing, sakit pada payudara dan sebagainya akan dapat di atasi.

Dan, kalau nak tahu lagi, GLA Complex ni amat bagus untuk kecantikan kulit juga taw. Ia bukan saja dapat melembapkan kulit kering, malah dapat menghindar jeragat, dan menaikkan seri wajah.

Ye la.. hormon dah kembali sihat, insyaAllah semua tindakbalas dalam badan juga akan kembali sihat dan normal.

Jika ada ibu-ibu yang ingin mencuba GLA Complex untuk selesaikan masalah haid  tak teratur seperti saya, boleh hubungi:

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994

Sihat jasmani, sihat rohani!
Danial sedang khusyuk menonton televisyen dan pada masa yang sama ibu sedang siapkan hidangan di meja makan. Beberapa ketika kemudian ibu memanggil Danial untuk makan bersama.

"Danial, jom makan"

Senyap.

"Danial, cepat makan, ibu dah siap ni"

Senyap.

"Danial! Tak dengar ke ibu panggil ni??" dengan nada suara yang sangat kuat. Maka terkocoh-kocoh Danial datang ke meja makan dengan hati yang penuh ketakutan.


Mengikut kajian, tidak ramai ibu bapa yang menggunakan bahasa lembut untuk mendisiplinkan anak. Kebanyakannya menggunakan jeritan, pekikan, diikuti sindiran dan ugutan.

Bahasa seperti ini banyak digunakan oleh ibu bapa kerana menganggap anak yang mendengar jeritan itu lebih berdisiplin dan mendengar arahan. Sedangkan hakikatnya mereka takut, dan menurut arahan dengan rasa terpaksa.

Menjerit, memekik, bahkan menengking bukan satu cara yang baik untuk mendisiplinkan anak. Banyak keburukan jika anak di layan seperti seorang askar ini sedangkan jiwa mereka masih lagi lembut, bersih dan suci malah dapat dibentuk dengan baik jika betul caranya.

Menjerit, selain membuat ibu bapa berasa tertekan, sakit dada, dan tekanan darah meningkat, anak-anak turut mendapat kesan psikologi yang tidak baik.

1. Anak berasa takut
2. Anak terpaksa buat pilihan 'lawan atau lari'
3. Mematikan pemikiran logik (logical thinking) anak di mana dia akan berhenti memproses maklumat

Ingat, anak akan meniru apa yang ibu bapa buat. Jika kita menjerit, anak belajar memekik dan menjerit. Jika kita memukul, anak juga belajar memukul, dan jika kita tenang, anak akan belajar untuk sentiasa bertenang.

Sudah tentu, adakala ibu bapa seakan hilang kesabaran dengan perangai anak-anak. Contohnya dengan anak yang tantrum akibat tidak dapat sesuatu yang dia inginkan, anak yang bergaduh dan berebut sesama adik beradik, anak yang bergaduh sewaktu kita sedang memandu dan sebagainya lagi.

Tarik nafas panjang, fikirkan jalan keluar yang rasional agar kita dapat menahan diri daripada menjerit dan memekik yang mana akan buat keadaan jadi lebih buruk. Berikut ada beberapa tips yang boleh ibu bapa lakukan.

Situasi 1: Anak tantrum/ mengamuk jika inginkan sesuatu

Jika kita layan kemahuan anak yang mengamuk pada kali pertama, dia fikir untuk mendapatkan sesuatu, dia mesti kena mengamuk dulu.

Jika dia tidak dapat apa yang dia mahukan, maka dia mula menjerit, menangis dan berguling. Sudahnya ibu atau bapa sama ada akan tunduk pada kemahuannya atau menengking meminta dia diam.

Apa yang ibu perlu lakukan ialah, diam dan bertenang. Jangan memujuk atau memberi sebarang reaksi. Perhatikan saja. Apabila dia sudah mula bertenang, peluk dan berikan dia beberapa pilihan.

Situasi 2: Anak bergaduh sewaktu kita sedang memandu

Anak yang memekik dan bergaduh dalam kereta tentu buat kita rasa tak tenang, hilang fokus dan nak menjerit sama. Keadaan ini sudah tentulah bahaya dan berisiko tinggi penyebab kemalangan.

Caranya, berhentikan kereta di tepi jalan dan bagitahu anak yang kita tidak akan kemana-mana jika mereka terus berperangai seperti itu. Kemudian ibu atau bapa duduk diam, baca buku, atau 'bersembang' dengan rakan di media sosial hingga anak-anak duduk bertenang.

Jika keadaan sudah pulih, beritahu mereka ibu/ayah sudah boleh memandu dengan tenang dan selamat.

Sebagai orang yang lebih dewasa, ibu dan ayah harus berfikiran rasional dan tidak terikut-ikut rentak anak yang suka menjerit. Ada banyak jalan keluar jika kita sentiasa bertenang dalam setiap keadaan.

Fitrah anak-anak memang adakala perangai mereka sukar diduga. Itulah ujian buat kita sebagai ibu bapa. Kita boleh bertegas, tetapi tidak sampai memekik atau menengking.

Ingatlah bahawa rumah yang di penuhi dengan pekikan dan jeritan akan hilang rahmatnya. Bukankah Rasulullah S.A.W juga tidak pernah meninggikan suara kepada anak kecil, bahkan bagindalah yang paling lembut dan baik sekali kepada ahli keluarganya.

Salam sayang!

Disiplinkan Anak Tanpa Menjerit

by on November 24, 2015
Danial sedang khusyuk menonton televisyen dan pada masa yang sama ibu sedang siapkan hidangan di meja makan. Beberapa ketika kemudian ibu me...
Bagi 'ulat buku', macam ada satu ketagihan kalau tak dapat beli buku. Setuju tak?

Macam saya, bila dah sebulan tak beli buku, mula tak senang duduk, asyik teringat-ingat dan rasa menggigil nak pergi beli buku saat itu juga!

Tapi kalau susah nak keluar rumah macam mana? Dah la kedai buku tu jauh.

Kini ada cara lebih mudah, murah dan pantas untuk mendapatkan buku berkualiti kegemaran iaitu dengan membeli secara online.

Ada banyak kedai buku yang menawarkan pembelian secara online. Salah satunya kedai buku online kegemaran saya, Bookcafe.

Bookcafe memberi harga diskaun yang tak masuk akal untuk banyak buku terpilih termasuk buku agama, keibubapaan, kanak-kanak, motivasi dan remaja.

Anda boleh buat pilihan anda sendiri. Cukup mudah! Anda boleh telefon, emel atau klik saja pada buku pilihan anda.

Klik gambar dan jom beli belah buku secara online sekarang!!



Leader are reader!

******************
Assalamualaikum wbt.

Di zaman kenaikan harga barang yang semakin meningkat dari hari ke hari sedangkan pendapatan tidak banyak berubah, rata-rata kita dah tak senang duduk. Ramai juga yang mengeluh pendapatan seorang suami saja tidak cukup untuk menampung keperluan keluarga yang semakin bertambah.

Bagi yang bekerja pula, tetap juga mengambil inisiatif menjalankan perniagaan secara part time. Ada yang berniaga di pasar malam, car booth sale, pasar tani, dan tak kurang juga yang menceburkan diri dalam bisnes online.

Buatlah apa saja asalkan halal, dan tidak menyalahi agama serta undang-undang.


Untuk memulakan perniagaan, bukanlah sukar sangat. Kita boleh mula dengan menggunakan kemahiran yang kita ada. Contohnya ambil tempahan menjahit, buat kek, hiasan hantaran pengantin, menjual nasi lemak sambal sedap resepi kita sendiri, makanan sejuk beku dan sebagainya.

Namun begitu, ada beberapa perkara yang kita harus tahu. Menurut salah seorang tokoh bisnes yang saya suka follow, Puan Ainon Mohd, untuk memulakan bisnes, perkara berikut mesti di pertimbangkan.

1. Modal

Tidak mengeluarkan modal melebihi RM2000. Walaupun kita mempunyai banyak duit.

2. Tidak membuat pinjaman bank

Kesilapan besar kebanyakan dari kita suka memulakan bisnes dengan membuat pinjaman bank (atau apa-apa pinjaman pun), sedangkan kedudukan bisnes kita pun belum pasti untung atau rugi.

3. Jualkan benda-benda biasa

Iaitu benda yang pasarannya besar, tidak putus orang membeli, tidak bermusim, tidak terkesan walau bagaimana iklim ekonomi melanda.

Jual benda yang kita tak perlu bercakap banyak kerana orang sudah tahu dan biasa membelinya.

Bagi yang tidak mempunyai kemahiran seperti memasak, menjahit, membuat kek atau roti, boleh mula dengan cara lebih mudah iaitu dengan menjual produk orang lain. Ini juga saranan Puan Ainon.

1. Pilih produk dari syarikat TERBAIK sahaja.

2. Pilih produk yang MUDAH dijual yang mana sudah ada permintaannya.

3. Pilih produk yang dibeli orang berkali-kali sepanjang tahun

4. Pilih produk yang menjual dirinya sendiri iaitu kita tak perlu bercakap banyak mengenainya.

5. Pilih produk keperluan, bukan produk kehendak.

Apapun, yang kita harus selalu ingat, bisnes tidak selalunya indah.

  • Sebanyak 93% bisnes ditutup dalam tempoh tiga tahun selepas beroperasi
  • Sebanyak 74% produk baru tersungkur dalam pasaran
  • Sebanyak 80% bisnes yang di buka menggunakan modal pinjaman gulung tikar.
Berdasarkan fakta dan statistik inilah, kita harus bijak memilih dan memulakan bisnes yang paling rendah risikonya.

Tips bisnes yang lain, bolehlah follow Facebook Puan Ainon Mohd. Oh, saya tidak mendapat apa-apa komisen dari entry ini. Saya cuma seronok menyampaikan kepada orang yang memerlukan. :D

P/S: jika berminat untuk buat bisnes online Shaklee yang menepati semua ciri-ciri di atas, hubungi saya!

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994

Hai semua!

Ini ada berita baik buat orang-orang yang berada di kawasan sekitar Jengka, Jerantut dan Temerloh yang ingin mendapatkan produk Shaklee kegemaran anda tanpa kos penghantaran.

Jemput berkenalan dengan usahawan online yang juga pengedar sah produk semulajadi Shaklee, Puan Zam Zarina atau lebih mesra di panggil Puan Zam.

Puan Zam seorang surirumah sepenuh masa, mempunyai dua orang cahaya mata, berkebolehan menyolek wajah pengantin. Lagi satu beliau pandai masa gulai masam tempoyak, hidangan tradisi orang Pahang yang ohsem!


Puan Zam, hobinya suka membaca dan suka berimpian. Sebab tu beliau buat Shaklee..Heheh..InsyaAllah kita doakan semua impian beliau akan tercapai satu per satu tak lama lagi.

Kepakaran Puan Zam ialah membantu anda kurus dan slim kerana inilah set yang mula-mula sekali beliau amalkan. Kisah penuh mengenai penurunan berat badan Puan Zam ni boleh baca dalam entry ini.

Oleh sebab dah rasa kesannya, dah berjaya turun berat badan hampir 10kg dalam masa 5 bulan, kulit pun dan halus, mulus, licin, lembut, kulit tumit dah tak kasar, kini tiba masa dia bantu orang lain pula. Kalau nak tahu Puan Zam ni memang peminat tegar ESP Shaklee! Sedap sangat katanya sebab ESP ni ada rasa soya yang original. Lagi pun ESP buat dia rasa bertenaga, tak lapar, terutama puasa kan. Lagi satu kulit muka beliau dah kelihatan cerah dan licin berbanding dulu.

Jika nak mendapatkan produk Shaklee kegemaran berserta konsultasi tiptop daripada Puan Zam yang banyak pengalaman ni, atau juga berminat menjadi ahli sama ada untuk makan sendiri atau buat bisnes, bolehlah hubungi beliau segera melalui:

WhatsApp: 012-3540262
Facebook: Zam Zarina


Orang kata, kalau ada garis-garis halus tepi mata, itu tanda kita banyak pengalaman. Kalau garis halus tepi bibir itu tanda kita banyak ketawa. Jika di leher pula itu tanda kita semakin berusia!

Sebenarnya, apabila usia makin menginjak dewasa, kesan kedutan atau garis halus ini akan mula kelihatan dan akan jadi sangat jelas melewati usia lewat 40an. Ia adalah suatu proses semulajadi dan memang normal.

Kulit menjadi kedut akibat kehilangan kolagen dan elastin dalam tisu penghubung. Sel kulit menjadi lemah dan rapuh disebabkan perubahan pada fibroblas yang menghasilkan kolagen dan elastin.


Kedutan pramatang (atau penuaan pramatang) pula di sebabkan banyak faktor contohnya persekitaran yang tercemar di tambah dengan gaya hidup yang tidak sihat, pemakanan tidak berkhasiat, serta tekanan. Ini di burukkan lagi jika kita seorang perokok dan mempunyai berat badan berlebihan (umur biologi lebih tua dari usia sebenar), serta kehilangan vitamin antioksidan penting seperti vitamin C dan E.

Cara Semulajadi Hilangkan Kedutan

Selain mengamalkan petua semulajadi contohnya mengurut dan menggosok muka menggunakan minyak zaitun, saya nak perkenalkan dengan satu krim yang semulajadi ni. Namanya Enfuselle Eye Treatment.


Eye Treatment ini bukan saja boleh di sapu di sekitar kawasan mata, malah juga boleh di sapu pada bahagian tepi bibir, leher atau mana-mana kawasan yang ketara kedutnya. Yang best dan menarik mengenai Eye Treatment ini ialah ia berasaskan tumbuhan, tidak mengandungi bahan kimia bertoksik yang bahaya untuk kulit dan ia di buktikan selamat oleh pakar kulit.

Amacam, best kan??

Untuk kesan yang lebih mantop, saya syorkan juga pengambilan Vitamin C semulajadi ini.

Vitamin C amat penting kepada tubuh kerana ia diperlukan untuk meransang pengeluaran kolagen, memberi keanjalan kepada kulit dan menjadikannya lebih muda, lembut dan licin.

Jadi, memang paduan yang cukup istimewa dan mantap dalam menyelesaikan masalah kulit kedut.

Dapatkan salah satu atau kedua-dua produk ini dengan membeli secara online,

Klik >>>>
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=ec6e0db858f38bce30583a52fe092619

Atau, hubungi saya:

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994

Perempuan kalau masuk je usia 40an ke 50an dia dah mula risau dengan kulit muka. Mana taknya, masa nilah bermulanya masalah 'penuaan' wajah. Yang paling ketara ialah jeragat.

Jeragat ni ialah tompok-tompok hitam yang biasa muncul pada bahagian bawah mata atau tepi pipi. Ia mengganggu tona dan warna sebenar kulit kita dan meninggalkan kesan seperti gelap dan terbakar.

Punca utama jeragat ialah disebabkan pengeluaran melanin berlebihan pada sel kulit akibat pendedahan yang lama di bawah cahaya matahari. Namun begitu, jeragat juga boleh berlaku disebabkan perubahan hormon, tekanan berlebihan, toksin berlebihan, masalah tiroid dan juga penggunaan pil perancang.


Ada banyak cara semulajadi nak hilangkan jeragat. Nak yang mudah, susah, atau murah atau cepat, semua terpulang pada kita kan. Ini ada beberapa cara saya nak kongsi bagaimana nak hilangkan jeragat.

Bahan-bahannya semulajadi, tetapi yang penting, amalkanlah dengan konsisten dan berterusan. :)

1. Jus lemon

Perahkan sebiji lemon dan dapatkan jusnya. Sapukan jus tersebut pada muka dan biarkan kering sendiri (20 minit). Bilas muka dengan air suam. Buatlah cara ini dua kali sehari selama tiga minggu.

2. Cuka epal

Campurkan 1 sudu cuka epal (apple cider vinegar) dengan 1 sudu air. Sapukan campuran ini pada kawasan jeragat. Biarkan kering. Bilas dengan air suam dan tepuk wajah perlahan-lahan. Buat cara ini sekali sehari.

3. Kunyit

Kunyit kaya dengan antioksidan yang boleh menghambat jeragat.

Caranya, ambil 5 sudu serbuk kunyit dan 10 sudu susu penuh (whole milk). Gaul, jadikan pes. Campur sedikit dengan tepung supaya ia lebih pekat. Sapukan pes ini pada kawasan berjeragat. Biarkan hingga kering. Kemudian bilas dengan air suam dan lap dengan tuala bersih.

Ulang cara ini setiap hari hingga dapat hasil yang memuaskan.

4. Gel lidah buaya (aloe vera)

Aloevera mengandungi bahan yang boleh mengurangkan hiperpugmentasi dan mengembalikan warna asal kulit. Ia juga dapat membuang sel kulit mati dan menggalakkan sel kulit baru.

Caranya, potong daun lidah buaya dan ambil gelnya. Sapukan pada muka dan urut perlahan selama dua minit. Biarkan kering selama 20 minit dan bilaslah dengan air suam. Ulang cara ini dua kali sehari selama beberapa minggu.

5. Betik

Papain dalam betik ialah enzim yang bertindak sebagai agen pengelupasan semulajadi yang boleh menghilangkan sel kulit mati.

Caranya, ambil isi betik yang masak dan hancurkan hingga mendapat tekstur pes. Tambahkan 2 sudu madu dalam setengah cawan isi betik tadi. Sapu pada kawasan terjejas. Biarkan kering hingga 20 minit dan bilas dengan air suam.

Selain mengamalkan petua semulajadi, jeragat boleh di atasi dengan mengambil vitamin dan suplemen. Antara vitamin yang sangat membantu dan berkesan dalam mengurang serta menghilangkan jeragat ialah vitamin antioksidan seperti vitamin C dan E serta kolagen.

Ini antara mereka yang seronok mengamalkan vitamin C.



Kakak ipar saya beri ibunya makan Vitamin C. Ibunya kata jeragat pun dah makin kurang.

Alhamdulillah... Saya seronok dengar berita macam ni.

Di bawah ini pula testimoni pengamal Collagen Powder Shaklee.
Siapa tak happy kulit yang sebelum ni ada tompok-tompok hitam, hijau kini dah jadi cantik, bersih, lembap dan gebu.

Jika ada masalah jeragat, jangan tunggu lama-lama. Nanti jadi semakin teruk. Habis merebak satu muka. Orang lain pandang pun kita naik segan. Betul tak? Jangan risau,  kini dah ada cara nak hilangkan jeragat dengan cepat dan mudah.


Ini memang kombinasi terbaik untuk kulit cantik, flawless dan bebas jeragat. Kolagen tu akan buat kulit jadi anjal dan mengembalikan semula struktur kulit. Manakala vitamin C bertindak menyamaratakan tona kulit dan mencegah kerosakan kulit akibat sinar matahari.

Dengan set ni, kulit akan bersih berseri bagai bulan di pagar bintang gitu... Orang tengok pun rasa nak cubit je sebab kulit pipi dah toing toing macam spring anjal.

Harga Collagen Powder Shaklee ni sekotak RM298. Tapi sekarang ada offer baik punya nih. Beli 6 kotak percuma 1 kotak, semuanya pada harga ahli, siap dapat percuma keahlian lagi. Cepat hubungi Ciksu sebelum promosi tamat!

                                                                         Hubungi:

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994

Pernah mengalami pendarahan hidung?

Saya teringat masa sekolah menengah dulu, rakan satu dorm kerap sangat mengalami hidung berdarah. Saya macam pelik dan jakun jugak la. Darah kot. Siapa yang tak seram. Saya tak tahu kejadian hidung berdarah ni rupanya agak normal.

Anak buah saya pun ada seorang yang pernah mengalami hidung berdarah ni. Kesian juga tengok dia panik dan kelam kabut nak hentikan pendarahan pada hidung tu. Ye lah, salah cara nanti tertelan pula.


Kenapa hidung berdarah?

Hidung berdarah terjadi apabila seseorang itu mengalami trauma (luaran atau dalaman). Hidung tidak tahan kepada cuaca sejuk, radang pada salur pernafasan akibat kerap memicit, dan ketidakupayaan darah untuk membeku akibat pengambilan ubat (contohnya warfarin).

Selain itu, hidung berdarah juga boleh disebabkan oleh penyakit pada organ hati, salur darah yang tidak normal seperti ada sel kanser, atau juga tekanan darah tinggi.

Hidung berdarah boleh di bahagikan kepada dua kategori:

1. Anterior

Kekerapan hingga 90%. Pendarahan bermula daripada bahagian hadapan hidung. Selalunya ia lebih mudah di kawal.

2. Posterior

Lebih kerap berlaku pada golongan dewasa atau berusia. Pendarahan bermula daripada salur darah arteri yang berada di bahagian belakang hidung. Pendarahan hidung posterior lebih rumit dan perlu segera di rujuk ke hospital.

Apabila berlaku hidung berdarah, kemungkinan besar pesakit akan pening, kepala terasa berpusing, keliru, pitam atau pengsan. Darah biasanya akan keluar daripada satu rongga hidung sahaja. Bukan kedua-dua belah.

Apa nak buat bila hidung berdarah?

1. Bertenang

2. Duduk tegak

3. Sandarkan kepala ke depan. Jika kebelakang boleh sebabkan tertelan darah.

4. Picit hidung yang berdarah dengan ibu jari selama 10 minit.

5. Ludah/ buang semua darah yang ada dalam mulut.

Apabila pendarahan telah berhenti;

  • Elakkan radang pada hidung contohnya bersin atau angin selama 24 jam.
  • Elakkan keadaan persekitaran yang sejuk dan kering.
Pendarahan hidung yang berterusan perlu dirujuk terus ke hospital kerana di khuatiri kes-kes yang lebih serius boleh berlaku.

Cara Mengatasi Dan Mencegah Hidung Berdarah

Hidung berdarah boleh jadi disebabkan masalah sinus dan resdung yang tidak di rawat. Ada beberapa nutrisi yang perlu di ambil untuk mencegah dan mengurangkan kejadian hidung berdarah.

1. Pottasium

Pottasium penting untuk regulasi bendalir dalam badan kita. Tanpa pottasium, kita boleh mengalami kekeringan (dehidrasi) sel, termasuk pada tisu di bahagian hidung. Tubuh kita memerlukan hingga 2000mg pottasium untuk mencegah dehidrasi.

Untuk dapatkan sumber pottasium, amalkan makan pisang, avocado dan tomato.

2. Vitamin C

Vitamin C sangat penting untuk mencegah hidung berdarah kerana ia ada faktor pembekuan darah yang menghalang tisu daripada mudah berdarah. Vitamin C membina kolagen oleh itu ia menguatkan sel dan tisu termasuk pada salur darah hidung.

Amalkan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C, atau boleh juga dapatkannya memalui suplemen.

3. Zat besi

Kekurangan zat besi juga kadang-kadang boleh menyebabkan kehilangan darah iaitu anemia. Keadaan ini boleh menyebabkan kesan 'lebam' kerana darah hilang dengan banyak apabila hidung berdarah. Makan sumber zat besi seperti daging, makanan laut, bijirin gandum, dan suplemen zat besi.

Kebanyakan hidung berdarah adalah disebabkan cuaca sejuk dan kering. Oleh itu, sentiasa lembapkan persekitaran dan elakkan berasa sejuk berlebihan.

Elakkan juga memicit hidung dengan kerap dan kasar.

Jika hidung berdarah disebabkan kondisi perubatan atau sakit seperti kanser dan sebagainya, ikutlah nasihat doktor.

Berhenti merokok kerana merokok boleh menyebakan kekeringan dan iritasi pada rongga hidung.

Dapatkan vitamin C semulajadi dan Multivitamin yang mengandungi zat besi untuk mencegah dan memperbaiki masalah hidung berdarah. Segera hubungi saya untuk tempahan ;)

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994