Bagi mereka yang sedang dan pernah di serang strok, mencari dan mendapatkan rawatan yang selamat adalah satu kewajipan.

Ini sama ada untuk mengelakkan serangan kali kedua dan mengurangkan risiko ia menjadi lebih teruk.

Biasanya doktor akan membekalkan anda ubat untuk:

  • merendahkan tekanan darah
  • mengurangkan risiko gumpalan darah
  • mengurangkan tahap kolesterol jahat
Adalah sangat penting untuk mengambil ubat dan mendapat konsultasi mengenai ubat anda dari pihak hospital.

Walaupun anda ada mengambil makanan kesihatan yang lain, pengambilan ubat doktor harus diteruskan dan hanya boleh berhenti mengambilnya jika mendapat keizinan daripada doktor setelah dirasakan anda sudah tidak perlu lagi mengambil ubat-ubatan dari hospital atau klinik.

Bagaimana Vivix membantu pesakit strok?


Nampak biasa tapi ia sangat powerful! Bukan saya kata, tapi ramai dah cuba dan akhirnya jadikan suplemen wajib ada di setiap rumah. Oleh sebab pesakit strok kena makan banyak antioksidan, vitamin dan mineral, maka sesudu Vivix setiap hari memberi anda khasiat itu.

Secara umumnya, Vivix membantu:

1. Menurunkan tahap kolesterol jahat yang tinggi dalam pesakit strok

2. Menguatkan semula sel salur darah yang lemah

3. Melancarkan pengaliran darah dan menyihatkan jantung

4. Menurunkan tekanan darah tinggi

5. Menstabilkan bacaan gula darah pada pesakit kencing manis

6. Menguatkan sistem pertahanan tubuh

7. Mengembalikan semula jangka hayat sel otak yang rosak akibat trauma strok

8. Membekalkan tenaga

9. Mengembalikan kesinambungan sel saraf

10. Mempercepatkan pemulihan dan penyembuhan pesakit strok

Selalunya, pesakit strok akan mengalami kesukaran untuk menelan makanan. Jadi mereka lambat pulih kerana tidak mendapat khasiat yang secukupnya daripada pemakanan.

Vivix amat mudah untuk ditelan, dan bukan itu saja, ia membekalkan nutrisi yang amat diperlukan oleh seorang pesakit strok.

Saya selalu mengesyorkan Vivix kepada sesiapa yang saya jumpa yang diserang strok. Anda tentu nak orang-orang tersayang cepat sihat seperti sediakala kan?

Hubungi saya untuk mendapatkan Vivix dengan harga ahli.

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994


Ubat Untuk Penyakit Strok

by on Jun 29, 2015
Bagi mereka yang sedang dan pernah di serang strok, mencari dan mendapatkan rawatan yang selamat adalah satu kewajipan. Ini sama ada untuk...
Serangan strok adalah serangan yang paling ditakuti kerana ia selalu berlaku tanpa amaran dan tiba-tiba. Namun sebenarnya, kegagalan seseorang untuk mengenalpasti tanda amaran awal kepada strok adalah lebih membimbangkan.

Kadangkala badan dah menunjukkan tanda amaran bahawa ada sesuatu yang tak kena dengan badan kita. Tapi oleh sebab kita takut dan tak nak percaya bahawa kita ini sakit, maka tanda ini sering di abaikan.


Apa tanda amaran awal kepada strok? Jom perhatikan dan teliti perkara di bawah.

1. Merasa lemah atau kebas secara mengejut di sebelah bahagian badan. Contohnya muka senget sebelah, air liur meleleh, kaki atau tangan berasa kebas dan hilang deria rasa.

2. Mata kabur secara tiba-tiba sama ada sebelah atau kedua-duanya sekali.

3. Susah untuk bertutur dan susah untuk memahami pertuturan. Selalunya percakapan menjadi tidak jelas butirannya.

4. Pening, hilang imbangan dan merasa keliru. Pesakit akan rasa nak jatuh dan susah berdiri dengan betul.

5. Sakit kepala yang teruk dan mengejut

6. Rasa mual atau muntah

Ketahuilah bahawa strok adalah penyebab kematian yang utama di Malaysia selepas penyakit jantung dan kanser.

Siapa yang berisiko?

Mereka dalam senarai di bawah mempunyai faktor meningkatnya risiko diserang strok.

1. Seseorang yang mempunyai tekanan darah tinggi yang tidak di rawat. Ini akan merosakkan dinding arteri dan boleh menyebabkan salur darah tersumbat.

2. Diet yang tinggi kandungan garam menyebabkan tekanan darah tinggi, manakala diet yang tinggi kandungan lemak dan gula boleh menyebabkan pennyempitan dan pengerasan arteri.

3. Pesakit kencing manis kerana biasanya mereka juga akan mengalami tekanan darah tinggi dan arterosklerosis.

4. Pernah mengalami TIA.

5. Fibrilasi atrium dimana pembentukkan gumpalan darah dalam jantung akibat daripada degupan jantung yang tidak teratur, yang kemungkinan tertanggal dan di bawa oleh aliran darah ke otak.

6. Merokok mendatangkan pelbagai kesan negatif kepada arteri dan meningkatkan tekanan darah

7. Sesetengah pil perancang keluarga boleh memekatkan darah, menyebabkan ia bergumpal lalu menaikkan tekanan darah.

Sebenarnya, risiko serangan strok boleh dikurangkan. Sentiasa ingat untuk:
  • bersenam 30 minit lima hari seminggu
  • mengambil diet sihat seperti buah dan sayur yang kaya dengan antioksidan, vitamin dan mineral
  • mengekalkan berat badan sihat
  • tidak merokok
  • selalu memeriksa tekanan darah
  • minta nasihat doktor sebelum mengambil pil perancang keluarga atau suntikan hormon
Sentiasalah 'alert' dengan setiap perubahan pada tubuh badan sendiri atau orang yang kita sayang. Jangan sampai menyesal akibat keterlewatan kita mengenal tanda amaran bahaya strok.

Kurangkan stress, sentiasa senyum, amalkan zikrullah insyaAllah hati tenang dan penyakit dapat dihindarkan.

Ingin bantuan untuk mengurangkan serangan strok? Hubungi saya;

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994

Semua wanita di atas muka bumi ini sangat obses dengan cantik. Daripada anak dara hinggalah ke nenek dara mesti paling tidak pun mengamalkan sekurang-kurangnya satu petua untuk nampak cantik.

Cantik mempunyai definisi yang sangat subjektif. Tetapi ramai orang menganggap bahawa wanita yang berkulit putih berseri itu adalah cantik. Maka keluarlah pelbagai produk kecantikan pemutih wajah dari kilang untuk memutihkan kulit para wanita.

Adakah salah ingin memutihkan kulit gelap kusam ni?? Tak, tidak salah sama sekali. Itu hak individu yang orang lain tak boleh pertikaikan. Terpulanglah kepada wanita tu nak cantik putih sampai pucat atau nipis kulit wajah sekalipun itu hak dia.


Dulu, produk pemutih wajah ni susah nak jumpa. Harganya pun mungkin agak mahal. Sekarang boleh dapat di mana-mana malah harganya bukan saja berpatutan malah murah tak masuk akal. Kualitinya??? Kriik kriikk..

Sebenarnya dengan harga yang murah, kualiti produk itu bolehlah dikatakan 'murahan' juga! Harga murah dan kualiti yang tidak begitu baik pasti mendatangkan kesan negatif kepada si pemakainya. Apalagi jika produk itu menjanjikan putih dalam masa yang amat singkat! Dua minggu, seminggu, sehari atau seminit sapu pun boleh putih?? Tidakkah ini sangat berbahaya??

Percaya tak, ibu-ibu hamil juga tak terlepas daripada persaingan untuk nampak cantik dan putih ni. Dan lagi mengerikan mereka tidak teragak-agak untuk memakai produk pemutih yang tidak pasti asal-usulnya.

Semasa saya mengandung dulu, usahkan pakai produk pemutih, pencuci muka pun saya hentikan pemakaiannya gara-gara terbaca artikel 'ubat jerawat tidak sesuai untuk ibu hamil'. Apabila saya kelebet-kelebet kandungan bahan pada pencuci murah saya itu, saya temui pelbagai bahan yang amat bahaya bukan saja kepada saya malah kepada bayi dalam kandungan. Syukurlah sekarang saya dah jumpa pencuci yang selamat dan boleh digunakan semasa hamil pun.

Berbalik kepada produk pemutih kita tadi, ada beberapa bahan berbahaya yang memberi kesan negatif bukan saja kepada ibu malah bayi dalam perut turut merasa kesannya.

1. Merkuri

Merkuri ialah sejenis logam yang boleh merosakkan bahagian tubuh manusia termasuk peparu, buah pinggang, sistem saraf malah boleh menyebabkan masalah pendengaran dan penglihatan. tahap keseriusan bergantung kepada sebanyak mana kita telah terdedah kepadanya. Merkuri boleh menyebabkan kerosakan otak, telinga dan mata pada bayi.

2. Hidrokuinon

Hidrokuinon ialah sebatian organik beraroma yang bertindak sebagai agen peluntur (bleaching) yang biasa di gunakan dalam sabun basuh kain, pencuci detergent dan produk cucian. Produk yang mengandungi hidrokuinon biasanya boleh menyebabkan seseorang itu mempunyai wajah dengan efek putih kemerahan seperti terbakar. Produk yang mengandungi hidrokuinon tidak sesuai digunakan untuk jangka masa lama.

3. Retinoid

Boleh menyebabkan FRS (Fetal Retinoid Syndrome) dimana janin akan mengalami masalah kecacatan mental dan fizikal. Retinoid sering digunakan dalam krim untuk merawat jerawat.

Memang tidak ada salahnya untuk ibu kelihatan cantik semasa hamil. Tetapi jika kecantikan ibu hanya mengundang padah kepada anak dalam kandungan, apalah gunanya.

Di bawah ini beberapa tips saya nak kongsikan untuk ibu supaya masih lagi boleh cantik walaupun ketika hamil tanpa merisikokan nyawa sendiri dan bayi.

1. Elakkan menggunakan sebarang produk yang mengandungi bahan berbahaya di atas. Ini agak sukar kerana kebanyakan pengilang sering menyembunyikan bahan dengan 'menipu label'. Walaupun ada cop KKM, ia tak semestinya selamat kerana ada pengilang yang menghantar sampel selamat ke KKM, tetapi yang dijualnya lain.

2. Gunakan bahan semulajadi sebagai masker, itupun setelah kandungan berusia 4 bulan.

3. Pakai sunblock yang selamat agar kulit tidak gelap walaupun ibu berada di bawah cahaya matahari terik yang agak lama.

4. Bertanyalah kepada doktor mengenai alat kosmetik anda. Ini kerana bukan saja produk penjagaan wajah, krim atau pencuci malah produk kosmetik seperti lipstik, bedak, alat make-up juga mengandungi bahan kimia yang tidak kita ketahui kandungannya.

5. Makan vitamin semulajadi yang sesuai semasa hamil. Contohnya Vitamin C bukan saja sangat bagus untuk pengaliran darah yang lancar, malah ia bertindak sebagai peransang kolagen semulajadi.

Kulit wajah yang cantik, putih dan berseri memang menjadi idaman setiap wanita, namun kesihatan dan keselamatan diri jauh lebih penting. Ambil langkah berhati-hati setiap masa, buat kajian dan penyelidikan sedikit sebelum anda menggunakan apa-apa produk pemutih wajah.

Apapun, saya doakan anda ibu hamil sentiasa sihat dan selamat sehingga melahirkan.

Salam ceria!

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID:868994



Ketika entry ini di tulis, insyaAllah lagi dua hari umat Islam akan menyambut Ramadhan Al-Mubarak. (Allah, sampaikan kami ke bulan Ramadhan).

Sebut pasal puasa, tak lari daripada gastrik terutama kepada orang yang memang ada masalah berkaitan. Mungkin ada yang risau macam mana nak puasa, takut kalau-kalau penyakit gastrik menyerang nanti.


Jangan jadikan sakit gastrik sebagai alasan untuk tidak berpuasa. Penyelesaiannya sentiasa ada.

Sebelum tu jom kita ambil tahu dulu, apa sebenarnya penyakit gastrik ni? Ada kaitan tak dengan puasa? Hmm..

Gastrik atau dari istilah perubatannya gastritis, ialah sejenis penyakit keradangan pada dinding atau lapisan mukosa perut. Ia di tandai dengan simptom seperti:

- sakit dan senak di bahagian perut
- pedih ulu hati
- sakit di bahagian abdomen
- pedih dan berangin
- kembung perut
- sendawa dan berasa loya
- hilang selera makan dan turun berat badan

Secara semulajadinya, sel perut akan menghasilkan asid hidroklorik yang berpH 1-2 untuk proses pencernaan makanan. Asid kuat ini boleh menghakis sel perut dan mukosa yang berfungsi sebagai pelindung terhadap serangan asid tadi.

Seseorang yang mengadu sakit perut apabila lapar sebenarnya mengandungi asid hidrokolrik yang berlebihan di dalam perut dan jika seseorang itu sakit perut selepas makan, maka dia sebenarnya mengalami ulser perut akibat lapisan mukosa yang lemah.

Sebenarnya ramai menganggap berpuasa boleh mengakibatkan terjadinya gastrik. Padahal semasa berpuasalah sel-sel perut malah seluruh sistem penghadaman berehat dan rembesan asid hidroklorik dalam perut juga menurun.

Yang di katakan sakit perut atau gastrik semasa berpuasa itu sebenarnya ialah tabiat pemakanan yang salah semasa berbuka!

Cara Kurangkan Gastrik Ketika Berpuasa

Ikutilah tips ini. InsyaAllah anda tidak akan diserang gastrik lagi.

1. Mulai berbuka dengan kurma, sedikit manisan, kuih atau buah-buahan dan segelas air.

2. Tunaikan solat Maghrib

3. Baru mengambil makanan berat. Tetapi elakkan mengambil makanan terlalu pedas, berempah dan berlemak kerana ini akan jejaskan sistem penghadaman

4. Makan secara sederhana, jangan berlebihan apatah lagi membazir

5. Cukupkan pengambilan air kosong sebanyak 2-3 liter sejak berbuka hingga sahur

6. Bersahurlah dengan karbohidrat kompleks seperti bijirin oat, kurma, buah-buahan, roti, nasi dengan lauk yang minima, susu serta susu soya.

Karbohidrat kompleks mempunyai serat yang tinggi, lambat dicerna dan dengan itu lambat berasa lapar. Makanan berindeks glisemik rendah seperti soya melepaskan glukosa perlahan-lahan dalam darah dengan itu kita lambat berasa lapar dan penat.


Selalunya gastrik bukanlah disebabkan perut lapar dan tidak makan dalam tempoh lama, tetapi mengambil makanan yang salah, tidak teratur dan seimbang.

******
 Pembelian ESP Shaklee untuk membantu mengatasi masalah gastrik, boleh hubungi saya;

~Suhaila Budin~
012-9645614
ID: 868994